Bedoelde je soms ?
Onderstaande informatie is bedoeld als naslagwerk over de afsplitsing van Ons Dossier en Ons Administratie. Deze stap werd op 6 juni 2023 voltooid. De informatie die in de links hieronder staat, geeft geen overzicht meer van de status van onze applicaties en de ontwikkelingen hierin. Onze ontwikkelteams werken nu weer via het standaard ontwikkelproces en communicatie over nieuwe functionaliteit gebeurt via de ontwikkelplanning. Communicatie over bugs en technische problemen verloopt via TOPdesk. Zie ook de statuspagina voor Ons Administratie en Ons Dossier die we tijdens de afsplitsing gebruikten.
De Ons suite bestaat uit meerdere applicaties. Denk aan Ons Administratie, Ons Dossier, Plannen/Roosteren, Ons Agenda en nog meer. Twee Nedap Ons applicaties krijgen een nieuwe uitstraling: het gaat om Ons Administratie en Ons Dossier. Deze applicaties zijn nu nog sterk met elkaar verweven. Door ze te splitsen komt er meer focus op zorginhoudelijke en administratieve taken.
In deze Snel Start Gids vind je linkjes naar een video, handleidingen en handige e-learning die je kunt volgen. Ook lees je wat er verandert en wat dit voor jou betekent.
Bekijk de onderstaande video, e-learning of handleidingen om snel vertrouwd te raken met de nieuwe schermen.
Video (5 minuten)
Deze instructievideo brengt jou en de gebruikers in jouw organisatie in vijf minuten op de hoogte. Daarna heb je voldoende kennis en kun je aan de slag.
Werkt de video niet? Dan kan het zijn dat je niet alle cookies hebt geaccepteerd. In dat geval kun je het filmpje ook direct op Vimeo bekijken.
E-learning (20 minuten, ook in delen te doorlopen)
Het doorlopen van een e-learning duurt ongeveer 20 minuten. Je kunt de e-learning ook in delen bekijken en zo vaak opnieuw raadplegen als je wil.
Volg de e-learning over Ons Administratie
Volg de e-learning over Ons Dossier
Functioneel blijft het grotendeels hetzelfde. Sommige functies staan echter op een andere plek en het ziet er anders uit. Hierdoor kan Nedap in de toekomst eenvoudig verdere verbeteringen doorvoeren om het jou als gebruiker gemakkelijk te maken, met de juiste informatie op het juiste moment.
Werk je voornamelijk als zorgverlener? Dan start je jouw dag op de Ons Dossier client-zoekpagina. Alle zorginhoudelijke client informatie vind je in een overzichtelijk menu bij elkaar in Ons Dossier.
Is jouw werk met name administratief van aard? Dan vind je alle administratieve informatie overzichtelijk bij elkaar via het menu in Ons Administratie.
Is jouw werk zorgverlenend én administratief van aard? Dan navigeer je eenvoudig heen en weer.
Natuurlijk is het even wennen. Van een bekende menustructuur ga je over naar twee nieuwe applicaties, met elk een eigen menubalk. Soms komt er wellicht een extra klik bij, maar veelal zul je minder hoeven te klikken. Je zult vooral merken dat je gerichter met jóuw werk bezig kunt, of dat nu administratief of zorginhoudelijk is. De applicatie sluit aan bij jouw werk. Met meer tijd voor cliënten en minder tijd aan administratie.
Dus lever je zorg? Dan gebruik je vanaf nu voornamelijk Ons Dossier. Doe je voornamelijk administratief werk dan blijf je gebruik maken van Ons Administratie. De juiste informatie voor jouw werkzaamheden.
Ons Dossier heeft zijn eigen client-zoekpagina. Voor zorgverleners een handige plek om je dag te starten. Deze client-zoekpagina is te bereiken via het Ons Dossier icoon in de hub.
Ons Administratie en Ons Dossier hebben een eigen menubalk aan de linkerzijde.
Diverse zorginhoudelijke onderdelen worden van Ons Administratie verplaatst naar Ons Dossier. Soms krijgen ze ook een andere, logischere naam. Het gaat om:
Medisch overzicht
Profiel; wat 'vragenlijsten' gaat heten.
(Zorg)plan
Dossier; wat 'rapportages' gaat heten
Cliëntagenda
Klinimetrie
Ons Administratie krijgt een nieuw menu-item Cliëntnetwerk. Hier vind je alle contactgegevens die bij een cliënt van belang kunnen zijn, overzichtelijk bij elkaar. Wel zo handig!
Werk je in Ons Administratie én in Ons Dossier? Dan kun je makkelijk heen en weer navigeren via de knop Clientadministratie of Clientdossier in het menu. Hierdoor kun je nog steeds met één klik de belangrijkste administratieve of zorginhoudelijke informatie opzoeken.
Ons Administratie en Ons Dossier hebben een nieuwe uitstraling gekregen. Deze handleiding neemt je bondig mee in de veranderingen in Ons Administratie. Wil je uitgebreid kennis maken met de veranderingen? volg dan deze e-learning.
Goed om te weten: functioneel verandert er vrijwel niets! Functioneel blijft het grotendeels hetzelfde. Sommige functies staan echter op een andere plek en het ziet er anders uit. Hierdoor kan Nedap in de toekomst eenvoudig verdere verbeteringen doorvoeren om het jou als gebruiker gemakkelijk te maken, met de juiste informatie op het juiste moment.
Je werkt in een herkenbare applicatie die administratieve informatie aanbiedt die past bij jouw werk.
Oude stijl
Nieuwe stijl
Het dashboard, client zoeken en de client-specifieke pagina's hebben een volledig nieuwe uitstraling.
De onderdelen Medewerker, Zorg, Rapporten en Beheer hebben alleen het nieuwe menu en de kleurstellingen overgenomen. De overige informatie ziet er nog hetzelfde uit als in de eerdere schermen.
Alle menu-items van Ons Administratie vind je nu terug in een menubalk aan de linkerzijde op het scherm.
Oude menustructuur
Nieuwe menustructuur
Het menu bovenin bevat nu de Hub-balk die je in meer Nedap applicaties vindt. Hier vind je handige informatie onder jouw gebruikersprofiel.
Elke clientpagina heeft een handige uitklapbare clientheader bovenin.
Zes zorginhoudelijke onderdelen zijn verplaatst naar Ons Dossier.
Medisch overzicht: In Ons Dossier heet dit onderdeel Overzicht.
Profiel; wat nu vragenlijsten heet in Ons Dossier. Dit kun je nog wel inzien in Ons Administratie. Ook kun je nog vragenlijsen bewerken. Nieuwe vragenlijsten zijn alleen vanuit Ons Dossier aan te maken.
Dossier; wat nu Rapportages heet in Ons Dossier.
Cliëntagenda: wat nu Agenda heet in Ons Dossier
In Ons Administratie navigeer je op twee niveaus:
Op organisatiebreed niveau
Hiervoor gebruik je het dashboard en het client-zoekscherm. De menubalk in het dashboard en in het client-zoekscherm bevat opties die op organisatie-administratief gebied relevant zijn. Hier vind je dus geen client-specifieke menu-opties.
Op client-specifiek niveau
De menubalk in de clientschermen bevat opties op individuele client-administratief niveau. Hier vind je dus geen opties op organisatie-administratief gebied.
Je begint jouw dag doorgaans op het Dashboard. ook zoek je hier overzichtsinformatie op.Het dashboard is op elk scherm in Ons Administratie snel in 1 klik te bereiken:
Klik op het logo van Ons Administratie linksboven in het scherm.
Klik in de Hub-balk op het Hub-icoon van Ons Administratie via het horizontale hub-menu bovenin.
Hier zoek je clienten op. Het client-zoekscherm bereik je via elk scherm in Ons Administratie in 1 klik:
Bevind je je op het Dashboard? Dan klik je op het menu-item Client.
Bevind je je op een clientpagina? Dan klik je op de link Terug naar client-zoeken linksboven in het scherm.
Klik in het menu op de knop Client.
Zoek de client op via de zoekoptie op de client-zoekpagina. Gebruik de filteropties om jouw zoekopdracht te specificeren.
De zoekresultaten verschijnen rechts. Klik op de gegevens van de juiste client.
De clientpagina wordt geopend.
Klik in het menu op de link Terug naar client zoeken.
De zorginhoudelijke informatie van een client vind je terug in Ons Dossier. Werk je soms ook met zorginhoudelijke informatie? Dan navigeer je van Ons Administratie eenvoudig naar Ons Dossier.
Hier kun je zoeken en doorklikken naar zorginhoudelijke gegevens van clienten en vind je linkjes naar overzichtsinformatie, taken en Kwaliteitsmonitor-signaleringen.
Klik in de Hub-balk op het Hub-icoon Dossier via het horizontale hub-menu bovenin.
Via het Hub-icoon Administratie ga je vervolgens eenvoudig weer terug naar het dashboard in Ons Administratie.
Bevind je je op een clientpagina in Ons Administratie? Dan navigeer je met 1 klik naar de zorginhoudelijke gegevens van de client in Ons Dossier. Hier kom je in het zorginhoudelijke dossier van een client.
Klik op de knop Clientdossier in de linker menubalk. Je bereikt nu de clientpagina in Ons Dossier.
Via de knop Clientadministratie in het menu van Ons Dossier navigeer je vanuit Ons Dossier eenvoudig weer terug naar Ons Administratie.
Het oude client-zoekscherm
Het nieuwe client-zoekscherm
De optie Lijstweergave is nieuw. Hier vind je standaard alle clienten waar je toegang toe hebt.
het onderdeel Laatst bezochte clienten, dat er eerder uitzag zoals hieronder, vind je nu via de optie Laatst bezocht.
Ook vind je diverse filteropties op status, relatie en Met locatie: De filteroptie Met locatie vervangt het eerdere locatiegram..
De knop Client in zorg nemen brengt je naar de clientwizard om clienten direct in zorg te nemen.
De knop Client toevoegen brengt je naar een nieuwe clientpagina -> Toevoegen personalia. Hier kun je een nieuwe client opvoeren.
Oude clientpagina
Nieuwe clientpagina
Uitklapbare clientheader: hier vind je de belangrijkste informatie van de client bij elkaar.
Het menu-item Profiel is hernoemd naar Vragenlijsten
knop Clientdossier: Directe navigeren naar de zorginhoudelijke clientpagina's van de client in Ons Dossier. (het voormalige Medisch overzicht).
Brieven versturen: Deze knop brengt jou naar het printen van brieven en etiketten.
Eenvoudig nieuwe items aanmaken binnen een onderdeel. Via het plusje (+) dat je bij verschillende onderdelen ziet, maak je direct een nieuw item voor dit onderdeel aan. Klik je bijvoorbeeld bij Verzekeringen op de +, dan voeg je meteen een nieuwe verzekering voor deze cliënt toe.
Oude plekken contactgegevens
Nieuwe pagina Clientnetwerk
Het menu bevat een nieuw onderdeel: Clientnetwerk. Dit onderdeel toont alle contactgegevens uit het netwerk van de cliënt die je zoals hieronder zichtbaar, eerder op verschillende plekken in Ons terugvond:
persoonlijke contacten van de client
Professionele contacten (In het oude scherm heetten deze contacten Externe zorgleveranciers)
Verwijzingen
Caren koppelingen
Ons Administratie en Ons Dossier hebben een nieuwe uitstraling gekregen. Deze handleiding neemt je bondig mee in de veranderingen in Ons Dossier. Wil je uitgebreid kennis maken met de veranderingen? volg dan deze e-learning
Nieuwe design
Oude design
Ons Klinimetrie-gebruikers herkennen ongetwijfeld het vernieuwde ontwerp. De stijl is namelijk afkomstig van Ons Klinimetrie. Je herkent de nieuwe lay-out aan de blauwe menubalk aan de linker zijde op de clientpagina's. Alle onderdelen van Ons Dossier zijn hierin terug te vinden. Aan de bovenzijde vind je de Hub-balk terug. Deze balk ken je van het Medewerkerportaal. Hierin vind je de Hub-knop, Ons Berichten, notificaties en het onderdeel Mijn Profiel terug. De lay-out van de functionaliteit op de pagina's zelf is niet veranderd.
Het voornaamste verschil is de navigatie. Ons Dossier is nu onder meer via de Hub als aparte applicatie te benaderen via de eigen Ons-Dossier client-zoekpagina. Vanaf hier heb je de beschikking over allerlei overzichtsinformatie en kun je zoeken naar cliënten.
Navigatie
De client-zoekpagina is op verschillende manieren vanaf elk scherm in Ons Dossier met 1 klik te bereiken:
Via het Ons Dossier logo links boven in Ons Dossier.
Via het hub-icoon Dossier .
Via de link Clientdossier in Ons Administratie
De clientpagina's bereik je:
Via het zoeken en selecteren van een client op de client-zoekpagina.
Vanaf Ons Administratie: door te klikken op de knop Clientdossier in het menu.
Het dossier van de cliënt toont aan de linkerzijde een navigatiemenu, met knoppen naar alle onderdelen van het Dossier van de cliënt. We lichten de onderdelen uit het menu hieronder stuk voor stuk toe.
Goed om te weten: de subnavigatie en functionele mogelijkheden op alle aparte Ons Dossier-pagina's is niet veranderd. Deze pagina's werken nog precies hetzelfde en ziet er hetzelfde uit.
Je vindt de nieuwe clientheader links boven in het nieuwe menu.
In de nieuwe cliëntheader vind je alle basisinformatie van de cliënt op één plek bij elkaar. Standaard is de header ingeklapt. Via Meer Info (bij ingeklapte header) en Klap in (bij uitgeklapte header) kun je de header uit- of weer inklappen. Je vindt de onderstaande informatie in de header:
Naam
Cliëntnummer
Waarschuwingen
Reanimatie-informatie
Adresgegevens
Contactgegevens
BSN
Knop om Brieven te versturen
Je bereikt het nieuwe (medisch) overzicht via de knop Overzicht in het menu. Het medisch overzicht heet in de nieuwe schermen van Ons Dossier Overzicht. Je vindt hier dezelfde tegels als je ook in het oude overzicht kon zien. Meer informatie over de mogelijkheden op dit scherm vind je in deze handleidingen:
Waarschuwingen bij cliënten beheren
Zorgopname van de cliënt bewerken
Ons Dossier: medische episodes gebruiken
Medische voorgeschiedenis gebruiken
Allergieën en overgevoeligheden bij een cliënt invoeren en beheren
Proactieve zorg: Medisch beleid en Wilsverklaringen
Persoonlijk cliëntverhaal in Ons Dossier en Caren
Juridische status configureren en gebruiken
Wilsonbekwaamheden configureren en gebruiken
Medewerkerrelaties van de cliënt bewerken
Medische notities
Ons Dossier: rapporteren (als belangrijk gemarkeerde rapportages)
Je bereikt de pagina 'Rapportages via de knop Rapportages in het menu. De pagina Rapportages is niet veranderd. Wel vind je het nieuwe menu aan de linkerzijde en de nieuwe Hub-balk aan de bovenzijde op deze pagina's terug. Ook zie je dat de naam van de pagina veranderd is van Dossier naar Rapportages. De werking op deze pagina's is nog precies hetzelfde als voorheen.
Meer informatie over de mogelijkheden op deze pgina vind je in Ons Dossier: rapporteren
De pagina Vragenlijsten is niet veranderd. Wel vind je het nieuwe menu aan de linkerzijde en de nieuwe Hub-balk aan de bovenzijde op deze pagina's terug. Ook zie je dat de naam van de pagina veranderd is van Profiel naar Vragenlijsten. De werking op deze pagina's is nog precies hetzelfde als voorheen.
Meer informatie over de mogelijkheden op deze pagina vind je in Profielvragenlijsten (zoals MIC-meldingen) bij een cliënt gebruiken
Je bereikt het zorgplan via de knop (Zorg)plan in het menu. De pagina (Zorg)plan is niet veranderd. Wel vind je het nieuwe menu aan de linkerzijde en de nieuwe Hub-balk aan de bovenzijde op deze pagina's terug. De werking op deze pagina's is nog precies hetzelfde als voorheen.
Meer informatie over de mogelijkheden op deze pagina vind je in Zorgplannen inzien, maken, wijzigen of archiveren.
Je bereikt de pagina Klinimetrie via de knop Klinimetrie in het menu. De pagina Klinimetrie is niet veranderd. De werking op deze pagina's is nog precies hetzelfde als voorheen.
Meer informatie over de mogelijkheden op deze pagina vind je in Ons Klinimetrie: gebruik.
Je bereikt de pagina Documenten via de knop Documenten in het menu. Het onderdeel Documenten ziet er anders uit dan de andere pagina's in het vernieuwde Ons Dossier. Hier vind je bijvoorbeeld niet de vertrouwde menubalk van Ons Dossier terug, maar word je doorgeleid naar de schermen van Ons Administratie. Dit komt omdat Documenten ook vaak voor administratieve documenten ingezet wordt.
Uitleg over het onderdeel Documenten vind je in Documenten bij cliënten gebruiken.
Je bereikt de pagina Clientagenda vie de knop Clientagenda in het menu. Het onderdeel Clientagenda ziet er mogelijk anders uit dan de andere pagina's in het vernieuwde Ons Dossier.
Heeft jouw organisatie gekozen voor de weergave van de cliëntagenda in de Ons Dossier stijl? Dan opent de cliëntagenda in de stijl van Ons Dossier.
Heeft jouw organisatie gekozen voor de weergave van de cliëntagenda in Ons Agenda? Dan opent de cliëntagenda in de kenmerkende roze stijl van Ons Agenda.
De knop Snelkoppelingen brengt jou naar een pagina met linkjes naar alle externe applicaties waar jouw organisatie snelkoppelingen voor heeft aangemaakt in Ons. Via deze pagina navigeer je eenvoudig door naar elke externe applicatie waar jij toegang toe hebt.
Dit menu wordt alleen getoond:
als jouw organisatie snelkoppelingen naar externe applicaties heeft ingericht
Als je autorisaties hebt om de snelkoppelingen in te zien en te gebruiken. Deze autorisatie worden toegekend per snelkoppeling. Je ziet dus alleen de snelkoppelingen waar jij voor geautoriseerd bent. Meer informatie over snelkoppelingen en deze autorisaties vind je in Koppelingen met Ons: Snelkoppelingen
Oude plek
Nieuwe plek in Ons Administratie of Ons Dossier
Diverse menu-items:
Profiel
Zorgplan
Dossier
Agenda
Ons Dossier -> Clientscherm -> Opgenomen in het Ons Dossier menu
Bovendien twee naamswijzigingen:
Profiel = Vragenlijsten
Dossier = Rapportages
Medicatiefuncties:
Medicatiecontrole
Toedienlijst
Medimo
Voorschrijven
Ons Dossier -> Clientscherm -> Overzicht: onderdeel Medicatie
Locatiegram
Ons Administratie -> Client-zoekscherm: Filteroptie
Mijn clienten
Ons Dossier -> Clientzoekscherm Filteroptie Mijn clienten
Laatst bezochte clienten
Ons Administratie -> Client-zoekscherm: nieuw submenu-item
Ons Dossier -> Clientzoekscherm -> Laatst bezochte clienten
Diverse clientacties
Client samenvoegen
Client overdragen
Dossier exporteren
Client vergeten
Client verwijderen
Ons Administratie -> Clientscherm -> Algemeen -> Personalia: nieuw uitklapmenu onder knop Clientacties
Passen en pasnummer
Ons Administratie -> Clientscherm-> Algemeen -> Hulpmiddelen
Clientmutaties
Ons Administratie -> Clientscherm -> Clientheader -> Tooltip op elke clientpagina
Diverse contactgegevens:
Caren
Medewerkerrelaties
Contactpersonen
Externe zorgleveranciers
Verwijzers
Ons Administratie -> Clientscherm -> Clientnetwerk
Diverse opties:
Escaleren
Supportportaal (roze vraagteken)
Zowel in Ons Administratie als in Ons Dossier -> Hubbalk -> jouw profielinstellingen
Ons Aankondigingen
Oude naam
Nieuwe naam
Identiteitsgegevens
Zorgopname
Zorgstatus
Financiele gegevens
Verzekeringen
Rekeningnummer
Bankgegevens
Er is geen uitstel mogelijk. 6 juni geldt als uiterste activatiedatum. Wij adviseren om niet tot deze laatste datum te wachten, maar een eerdere activatiedatum in te stellen via het datum-invulveld dat in december beschikbaar komt. Kies bijvoorbeeld een eerdere datum in februari of maart 2023. Op die manier kun je je als organisatie goed voorbereiden en heb je ook nog flexibele lruimte voor als er onverhoopt wat tussenkomt op 6 juni, zoals afwezigheid of ziekte van applicatiebeheer of andere onverwachte problemen.
Voor dit datumveld geldt dat wij hier standaard de datum 31-01-2023 zullen invullen. Doe je niets? Dan gaat jouw zorgorganisatie op dat moment over op de nieuwe schermen. Wel kun je deze datum tot 6 juni zelf aanpassen. Meer informatie over dit datumveld volgt binnenkort.
Voor Ons Administratie blijft deze URL: https://[organisatie].startmetons.nl/?jump=https://[organisatie].ioservice.net
Voor de nieuw ontwikkelde Ons Dossier landingspagina geldt deze URL: https://[organisatie].startmetons.nl/?jump=https%3A%2F%2F[organisatie].ons-ehr.nl
Wij adviseren om voor zorgmedewerkers in door jouw zorgorganisatie zelf - in de tools van jouw zorgorganisatie zelf - in te stellen dat zij standaard starten vanaf de landingspagina Ons Dosssier. Dit is immers de applicatie waar zij het grootste deel van hun werk organiseren. Voor zorgadministratieve medewerkers is in te stellen dat zij standaard starten vanaf het dashboard van Ons Dossier.
Op de themapagina op het Supportportaal vind je een overzicht van de meest gemelde en als hoog geprioretiseerde bugs en verbereractiviteiten. Informatie over opgeloste bugs vind je terug in Ons Aankondigingen
In de vernieuwde schermen is het niet meer mogelijk om zelf de eigen achtergrond in te stellen. Het onderscheid tussen test- en productieomgevingen is te zien bij het logo. Is er sprake van een testomgeving? Dan zie je dat onder het logo staan, zowel in Ons Administratie als in Ons Dossier.
Dit is in de vernieuwde schermen vooralsnog niet zichtbaar. We werken er wel aan om dit mogelijk te maken.
We weten dat de huidige weergave nog niet in alle gevallen aansluit bij de behoeftes van blinden en slechtzienden. In Ons Administratie zijn hier al diverse verbeterstappen in gezet. In Ons Dossier wat minder. Tot 6 juni blijven de schermen zoals ze nu zijn. Daarna pakken we het thema accessibility verder op en kijken we hoe we de schermen - in lijn met de verdere doorontwikkeling van uit de verenigde Ons Suite - verder kunnen verbeteren op dit gebied.
Hiervoor komt geen aparte knop beschikbaar. Dit wisselen is te doen via de Hubbar en de knoppen naar de verschillende Ons applicaties.
Vanuit de doorontwikkeling van de Ons Suite werken we steeds minder met aparte applicatiebenamingen. Deze knopbenamingen passen daarbij. Ze verwijzen naar de context waar je op dat moment naar toe gaat, en niet zozeer naar een specifieke applicatie. Dat past goed bij de werkwijze die vanuit de Verenigde Ons Suite ook gangbaar zal worden.