Bedoelde je soms ?
De onderstaande autorisaties zijn relevant rondom het werken met de Cliëntagenda.
Afwezigheidsredenen configureren
Om de afwezigheidsredenen te configureren, moet de gebruiker beschikken over een van de onderstaande autorisatietaken:
Applicatie instellingen beheren
Applicatiebeheer
Toegang en gebruik van de Cliëntagenda
Voor de diverse gebruiksmogelijkheden rondom de Cliëntagenda zijn de onderstaande taken van belang. De namen van de taken geven aan waar de autorisatietaak effect op heeft. Bekijk in Ons Autorisatie de details per taak om te zien welke specifieke rechten onderdeel uitmaken van de taak
Taak: Cliëntagenda beheren
Taak: Cliëntagenda-afspraken [van een cliënt] bewerken
Taak: Ons Agenda gebruiken
Taak: Basisinkijkrol
Taak: Arrangeur (zorgarrangement)
De cliëntagenda houdt rekening met het bereik zoals deze staat ingesteld in Ons Autorisatie.
Groepsafspraken
Bij groepsafspraken is het mogelijk dat de gebruiker een uitgenodigde niet in zijn bereik heeft zitten. In dat geval wordt de persoon als 'afgeschermd' weergegeven en is deze onbewerkbaar.
Afscherming bij groepsafspraken is alleen van toepassing indien Strakkere autorisaties is ingeschakeld in Ons Agenda.
Beperk inzage tot team
Als bij Ons Agenda de instelling 'Beperk inzage tot team' is ingeschakeld, dan heeft deze ook effect op de cliëntagenda: meer informatie zie Ons Agenda: applicatie-instellingen wijzigen.
In de agenda kan gekozen worden voor verschillende weergave-opties:
Afspraken uit Ons Agenda
Handelingen uit Ons Agenda
Signaleringen uit Ons Kwaliteitsmonitor
Afspraken uit Ons Planning en (Cliënt)afwezigheden uit Ons Planning
Afwezigheidssoorten worden in de cliëntagenda gebruikt om afwezigheden aan te geven. De mogelijke afwezigheidsredenen kunnen naar wens aangepast worden. Zie Cliëntagenda: Afwezigheidsredenen configureren voor meer informatie.
Volg voor het toevoegen van een afspraak in de cliëntagenda de volgende stappen:
Ga naar de agenda van een cliënt via Ons Dossier.
De cliëntagenda opent. Afspraken worden per dag getoond.
Het icoontje toont de herkomst van de afspraken. Deze kunnen aangemaakt zijn in de cliëntagenda of een andere applicatie.
Beschikt de cliënt over een gekoppelde Luna? Dan geldt dat de cliëntagenda-afspraken als volgt weer worden gegeven op de Luna:
De titels van de afspraken worden getoond op Luna.
Afspraken die afkomstig zijn uit Ons Planning worden weergegeven als 'Zorg komt langs' of 'Huishoudelijke hulp komt langs'.
De afspraken worden getoond tot het einde van de afspraak.
De huidige week is zichtbaar. Blader eventueel via de pijltjes om een andere week te bekijken.
Voeg een afspraak toe via de knop Toevoegen.
Klik op Nieuwe afspraak.
Een nieuw scherm opent. Vul hier de gegevens voor de afspraak in.
Vul bij Titel een herkenbare naam van de afspraak in. Geef eventueel een Notitie in. De notitie is in de cliëntagenda terug te vinden als extra toelichting bij de afspraak en wordt ook gedeeld in geval van een koppeling met Caren.
Notities worden niet getoond op de Luna.
Vul bij Herhaling + datum en tijd in wanneer de afspraak plaatsvindt en of de afspraak herhaald moet worden, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks. Bij een herhalende afspraak kun je ingeven hoeveel fequenties de herhaling moet hebben en op welke dag de herhalingen plaats vinden.
Er kunnen geen datums verder dan 2 jaar in het verleden en 10 jaar in de toekomst worden ingevoerd.
Geef bij het onderdeel Genodigden in of er medewerkers en/of teams bij zullen zijn en eventueel ook een locatie van de zorgorganisatie. Op basis daarvan staat de uitnodiging ook in de agenda van betreffende medewerkers en in de locatie-agenda in Ons Agenda.
Klik op Opslaan om de afspraakgegevens op te slaan.
De afspraak is vervolgens zichtbaar in de cliëntagenda op de ingevoerde datum(s).
De agenda is eveneens af te drukken door rechtsboven op de knop Afdrukken.
Ook wordt de afspraak getoond op de Luna als de cliënt hiervan gebruikt maakt.
Om afspraken te bewerken of te verwijderen:
Ga naar de agenda van de betreffende cliënt
Klik op het icoon om te bewerken (potlood) of verwijderen (prullenbak).
Afspraken die afkomstig zijn uit Ons Planning kunnen niet bewerkt of verwijderd worden.
Afspraken afkomstig uit Caren kunnen niet bewerkt of verwijderd worden.
Afspraken uit het verleden zijn niet meer te bewerken of te verwijderen.
Bij een afspraak met herhaling kies voor een wijziging op:
Alleen de gekozen datum.
Alle afspraken vanaf de gekozen datum.
Volg voor het toevoegen van een handeling in de cliëntagenda de volgende stappen:
Ga naar de agenda van een cliënt via Ons Dossier
De cliëntagenda opent en toont het onderstaande scherm. Handelingen worden per dag getoond.
Voeg een handeling toe via de knop 'Toevoegen'.
Klik op 'Handeling'.
Een nieuw scherm opent.Vul hier de gegevens voor de handeling in.
Vul bij Titel een herkenbare naam van de handeling in.
Geef eventueel een Notitie in. De notitie is in de Cliëntagenda terug te vinden als extra toelichting bij de handeling
Vul bij Herhaling + datum en tijd in wanneer de handeling plaatsvindt en of de handeling herhaald moet worden, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks. Bij een herhalende handeling kun je ingeven hoeveel fequenties de herhaling moet hebben en op welke dag de herhalingen plaats vinden.
Klik op 'Opslaan'.
De handeling is vervolgens zichtbaar in de cliëntagenda op de ingevoerde datum(s). De agenda is eveneens af te drukken door rechtsboven op de knop Print.
Om handelingen te bewerken of te verwijderen:
Klik op het icoon om te bewerken (potlood) of verwijderen (prullenbak) Handelingen uit het verleden zijn niet meer te bewerken of te verwijderen.
Bij een handeling met herhaling: kies voor een wijziging op:
alle afspraken vanaf de gekozen datum
alleen de gekozen datum
Om handelingen af te vinken:
Klik op de checkbox om de handeling af te vinken.
De handeling is nu afgevinkt en kan niet meer gewijzigd worden
De cliëntagenda opent. Signaleringen worden per dag getoond. Signaleringen zijn herkenbaar aan het icoon en aan de beschrijving, die duidelijk aangeeft wat de Kwaliteitsmonitor-signalering is en wat er gedaan moet worden.
In tegenstelling tot handelingen kunnen signaleringen niet direct afgevinkt worden. Om een signalering af te handeling klik op het 'Afhandelen' icoon.
Je wordt doorgeleid naar de bron van de signalering om deze af te kunnen handelen.
Ga naar de agenda van de cliënt via Ons Dossier.
Klik op Afwezigheid.
Vul de datum en reden van afwezigheid in en eventueel een notitie. Zie deze handleiding voor uitleg over de configuratie van afwezigheidsredenen
Klik op Opslaan. In de cliëntagenda is nu te zien dat de cliënt afwezig is, te herkennen aan het rode icoontje voor het tijdstip.
Ga naar Rapporten Cliënten en klik onder Cliëntgegevens op Afwezigheidsrapportage.
Selecteer het tijdsbestek, één of meer cliënten en eventueel de afwezigheidsredenen.
Klik op de groene knop Maak rapport.
In het gemaakte Excel-rapport wordt per regel een cliënt getoond. Indien de cliënt afwezig is, wordt dit met een kruisje op de betreffende dag aangegevens. Weekenddagen zijn donkerblauw gekleurd.