De TouchPro-applicatie werkt alleen als een medewerker is ingelogd op de TouchPro-applicatie via zijn eigen touchkey. Bovendien zijn cliëntgegevens pas inzichtelijk op het moment dat de cliëntpas (aanwezig bij de cliënt) gescand is.
Op de TouchKey of cliëntpas staat geen gevoelige informatie; Er staat alleen een nummer op. Dit nummer correspondeert met een medewerker of cliënt, zoals deze in Ons Administratie is vastgelegd. Daarnaast bevat de TouchKey en cliëntpas een specifieke code, waarmee de zorgorganisatie is te identificeren. Ook deze code bevat geen informatie die op zich waardevol is. Aan de hand van deze code kunnen de Nedap servers de zorgorganisatie identificeren. Hierdoor is het niet mogelijk dat een TouchKey of cliëntpas van een andere organisatie gescand kan worden. Een soortgelijke code is ook aanwezig in de TouchPro app (om deze reden is het niet mogelijk om de TouchPro-applicatie vanuit de Google Play store te installeren). De TouchPro app is daarmee dus zorgorganisatie specifiek.
Sessies
Na het inloggen start een zogenaamde sessie. Een sessie verloopt 10 uur nadat een medewerker is ingelogd. Actieve registraties die lopen op het moment dat de 10 uur verloopt, kunnen nog afgemaakt worden. Daarna wordt de medewerker uitgelogd op het moment dat de medewerker zichzelf via de cliëntpas uitscant. Ook kunnen gebruikers zelf actief uitloggen via de Log uit-knop. Het afsluiten van de app of opnieuw opstarten van de telefoon zorgt er niet automatisch voor dat de medewerker uitlogt!
Cache
Op de TouchPro telefoon worden gegevens gechached. Deze zijn echter zeer beperkt aanwezig en zijn encrypted opgeslagen. Voor elke zorgorganisatie wordt een andere encryptiesleutel gebruikt.
Algemeen advies
Medewerkers moeten na de dienst actief uitloggen. Hiermee wordt voorkomen dat er onnodig een actieve sessie blijft lopen als de 10 uur nog niet verstreken is.
Wat te doen als de medewerker de telefoon én TouchKey verliest?
Ontkoppel in dit geval in Ons Administratie de TouchKey. Hierdoor zal bij een inlogpoging op de TouchPro-applicatie een melding verschijnen dat de medewerker onbekend is en niet kan inloggen.
Uitleg hierover is te vinden in TouchPro toegelicht