Bedoelde je soms ?
Het is mogelijk om in een grafiek een vergelijking te zien tussen ingeroosterde tijd en geplande zorg. Deze vergelijking is per team te maken. Door deze vergelijking te hebben, kan bepaald worden of de totale diensttijd te veel of te weinig is. In dat geval zou het aantal diensturen verminderd of vermeerderd kunnen worden.
Selecteer je team en klik op Diensten. Er verschijnt een grafiek.
Groen: De toegewezen diensturen houdt in hoeveel totale diensttijd er is op genoemde datums, waarop medewerkers zijn ingeroosterd.
Voorbeeld
Er zijn op een specifieke dag 5 diensten van elk 2 uur aanwezig. Dit maakt de totale diensttijd 10 uur. Er zijn echter maar op 4 van de 5 diensten medewerkers ingeroosterd. Dit houdt dus in dat er 8 toegewezen diensturen zijn.
Blauw: Het aantal toegewezen zorguren. Dit houdt in hoeveel tijd er op die dag in de arrangementen aanwezig is, voor de uursoorten die aan het geselecteerde team zijn toegewezen.
Er zijn in totaal per dag 8 pv-uursoorten toegewezen aan het geselecteerde team. Elk moment pv staat voor 15 minuten in het arrangement van elke cliënt. Dit houdt in dat er 2 uren pv aan zorg geleverd dient te worden.
In dit voorbeeld wordt 1 uursoort gebruikt, maar in de praktijk worden de totaaltijd van alle geclaimde uursoorten bij elkaar opgeteld.
In het voorbeeld is te zien dat er veel meer diensttijd is ingeroosterd dan voor wat betreft de zorguren nodig zou zijn.
Het overzicht Medewerkers per Cliënt laat zien welke cliënten in een team door meer medewerkers worden bezocht dan is toegestaan volgens de inkoopgids van Zorgverzekeraars Nederland.
Om dit overzicht te openen selecteer je eerst een team. Vervolgens klik je op Dashboard. Klik daarna op Medewerkers per Cliënt.
Aan de rechterkant verschijnt de pagina met het overzicht van Medewerkers per Cliënt. Bij elke cliënt wordt het totale aantal bezoeken in de komende 4 weken weergegeven. Voor de eerste cliënt zijn het 52 bezoeken in de komende 4 weken. Achter de naam van de cliënt wordt een 1 weergegeven. Dat betekent dat bij de cliënt het aantal bezoeken wordt gehaald.
Het eerste getal geeft het aantal niet geplande of niet geroosterde diensten weer. Indien dit getal 1 of hoger is, wordt deze als 1 medewerker geteld en meegenomen in de berekening voor de norm. De daaropvolgende getallen geeft het aantal bezoeken weer van de medewerker bij de cliënt. Het laatste getal geeft het totaal aantal (mogelijke) bezoeken weer. Door met de muis te gaan staan op de getallen, wordt de naam van de medewerker getoond.
In dit voorbeeld heeft de cliënt 39 geplande, maar nog niet aan medewerkers gekoppelde diensten. De eerste medewerker heeft 4 bezoeken gepland in de komende 4 weken bij deze cliënt de tweede medewerker ook 4, de derde medewerker 3, etc.
Wanneer je doorklikt op de naam van de cliënt dan verschijnt er meer informatie over het aantal Medewerkers per cliënt.
Dit overzicht toont welke medewerkers bezoeken hebben gepland bij de cliënt. Wanneer een medewerker niet ingepland mag worden bij de cliënt, wordt dit nogmaals in dit overzicht weergegeven.
Hier wordt het totaal aantal bezoeken voor die week weergegeven. Bij Medewerkers wordt het aantal medewerkers dat die week een bezoek aan de cliënt heeft gebracht weergegeven. Als laatste wordt ook aangegeven hoeveel medewerkers zijn toegestaan in die week bij die cliënt. Dit gebeurt op basis van het totaal aantal bezoeken.
Op het moment dat je de cliënt zelf op gaat zoeken, dan is in het overzicht van de cliëntgegevens onder het kopje Wie kent deze cliënt? ook een aangepaste lay-out te zien. Hierin wordt een samenvatting (2 weken) van de betreffende weergave getoond.
Het is mogelijk om te zien welke cliënten nog niet aan een team zijn gekoppeld. Dit is belangrijke informatie, omdat hiermee te zien is welke cliënten mogelijk geen zorg ontvangen. Ga hiervoor naar het Dashboard en klik bovenaan op Cliënten zonder team.
Het overzicht van cliënten die niet aan een team gekoppeld zijn, verschijnt aan de rechterzijde.
Er bestaat een scherm over cliënten die uit zorg zijn of binnenkort uit zorg gaan. Dit geeft de planner inzicht bij welke cliënten de planning mogelijk gaat wijzigen.
Door een team te selecteren en daarna te klikken op Planning, verschijnt aan de rechterkant deze informatie.
De signaleringen geven aan wanneer er cliënten zijn die (tijdelijk) uit zorg gaan en weer terug in zorg komen.
Onder Cliënten tijdelijk uit zorg staan cliënten die tijdelijk uit zorg zijn gemeld de afgelopen week.
Onder Cliënten terug van tijdelijk uit zorg staan cliënten die tijdelijk uit zorg waren gemeld en afgelopen week weer terug in zorg zijn gekomen.
De quickscan is een handig hulpmiddel in Ons Planning om inzicht te krijgen of te veel of te weinig uren in het arrangement staan.
Het hebben van te veel uren in het arrangement (een rode balk), betekent dat de zorginstelling werk verricht welke mogelijk niet gefinancierd is.
Het hebben van te weinig zorg (gele balk) betekent dat er cliënten zijn die mogelijk minder zorg krijgen dan waar ze recht op hebben.
Beide situaties zijn niet wenselijk. Met de quickscan krijg je snel inzicht in waar mogelijkheden voor verbetering zijn.
Selecteer een team en klik op Dashboard Quickscan . In het rechterscherm verschijnt nu de quickscan.
Met een rode balk wordt aangegeven als er bij een cliënt te veel in het arrangement staat.
Is de balk geel, dan staat er te weinig in het arrangement (t.o.v. legitimatie of t.o.v. arrangement in Ons Administratie).
De meest wenselijke situatie is dat de balk zo klein mogelijk is.
Rechts bovenin kan aangegeven worden of er vergeleken moet worden met legitimatie (voor hoeveel uren is er financiering?) of met Ons Administratie (hoeveel uren staan er in het arrangement in Ons Administratie?). Achter de rode/gele balk staat het aantal gearrangeerde uren in Ons Planning.
Door met de muis op de rode of de gele balk te staan, wordt getoond hoeveel uren er te veel of te weinig in het arrangement in Ons Planning staan.
Door op de naam van een cliënt te klikken wordt er in het rechterscherm meer informatie getoond over het zorgarrangement van de betreffende cliënt. Het is altijd verstandig om ook even te kijken voor hoeveel uren er legimatie is (rechts onderin), wellicht dat in Ons Administratie onjuiste informatie staat.
Bij een groene stip in de quickscan kan het voorkomen dat bij het doorklikken op de client toch een verschil zichtbaar is in de uren tussen Ons Administratie en Ons planning. Dit kan veroorzaakt worden doordat de client tijdelijk uit zorg is. Er is dan wel een verschil in uren, maar het is niet meer van belang omdat de client bewust niet is ingepland.