Bedoelde je soms ?
Als bijvoorbeeld een nieuwe cliënt wordt aangemaakt in Ons Administratie, wordt deze cliënt 'geïmporteerd' in Ons Planning. Wanneer er iets mis gaat in de koppeling van gegevens tussen Ons Planning en Ons Administratie spreken we van een conflict. Het conflictenoverzicht geeft een overzicht van de gegevens die niet goed zijn overgekomen met de koppeling of waar een koppeling ontbreekt. Het is belangrijk om deze conflicten op te lossen, zodat er geen verschillen ontstaan tussen de informatie in Ons Administratie en Ons Planning.
Het conflictenoverzicht vormt een takenlijst voor de Beheerder van Ons Planning. Omdat het lastig kan zijn om in te schatten waar een bepaald conflict vandaan komt, of hoe je die kunt oplossen, geven we hier een nadere uitleg over de verschillende soorten conflicten.
Als een team is geselecteerd, heb je een van de volgende taken nodig:
Ons Planning - Plannen en roosteren (Eigen teams)
Ons Planning - Roosteren (Eigen teams)
Ons Planning - Instellingen [van een team] bewerken
Als geen team is geselecteerd, heb je een van de volgende taken nodig:
Ons Planning - Plannen en roosteren (Alle teams)
Ons Planning - Instellingen van alle teams bewerken
Toegang tot Ons Planning - Applicatiebeheer
Op de volgende plekken kan je conflicten zien.
Op de pagina waar gegevensconflicten zijn, bijvoorbeeld op de detailpagina van een cliënt. Afhankelijk van de inhoud daarvan wordt een keuze getoond. Door op een keuze te klikken, verschijnt een knop om de actie uit te voeren om de gegevens op de juiste plek te herstellen.
Op de pagina Dashboard Conflicten .
- Als er een team is geselecteerd, zie je onderin beeld een link naar conflicten als er conflicten binnen dat team zijn. Als er geen conflicten binnen het geselecteerde team zijn, wordt de link niet getoond.
- Als er géén team is geselecteerd ('alle teams'), dan is op het dashboard een link naar conflicten zichtbaar. Op het navolgende overzicht worden conflicten getoond die voor de gehele organisatie gelden.
Over het algemeen geldt bij conflicten dat je de keuze krijgt om het nogmaals te proberen.
Als je op ja klikt, wordt geprobeerd om het conflict nogmaals op te lossen. Meestal heeft dit alleen effect als eerst een wijziging in bepaalde gegevens gedaan wordt.
Als je op nee klikt, verdwijnt daarmee het conflict. Het conflict is dan verwijderd, maar niet opgelost. Hoe je deze conflicten alsnog kunt oplossen, beschrijven we hieronder.
Het kan voorkomen dat er bij een cliënt of medewerker wel een confllict is te zien, maar geen mogelijkheid om deze op te lossen. Dit betekent dat het conflict nog bestaat, maar is verwijderd. Dit is ook te zien in de geschiedenis van de betreffende medewerker of cliënt waarvoor het conflict bestaat.
Oplossing
Conflict triggeren via aanpassing in Ons Planning. Om het conflict opnieuw te triggeren (het opnieuw laten verschijnen van het conflict) kan je proberen om in Ons Planning iets aan te passen in de personalia van de cliënt of medewerker waar het conflict betrekking op heeft. Zet bijvoorbeeld een punt achter de initialen. Sla dit op in Ons Planning. Het conflict, als dat nog bestaat, wordt nu opnieuw getriggerd en zal weer zichtbaar worden. Haal vervolgens de tijdelijke aanpassing (zoals in het voorbeeld de punt achter de personalia) weer weg, zodat je administratie weer klopt.
Conflict triggeren via aanpassing in Ons Administratie. Heeft het aanpassen in Ons Planning geen effect? Probeer dan om iets aan te passen in de personalia van de cliënt of medewerker in Ons Administratie. Volg hier dezelfde stappen als hierboven vermeld.
Je kunt tot slot in Ons Planning het conflict oplossen.
Er zijn vijf verschillende soorten conflicten.
Vanaf versie 2023.7 zijn het conflictenoverzicht en de conflictenafhandeling verbeterd. Zo worden er geen nieuwe validatiefouten meer aangemaakt. Bestaande validatiefouten kunnen nog wel worden opgelost.
Alle objecten die geïmporteerd, maar niet geaccepteerd worden door Ons Planning, komen onder validatie fouten te staan. Hieronder vallen bijvoorbeeld ongeldige e-mail adressen, ongeldige telefoonnummers en ongeldige postcodes. Om deze conflicten op te lossen is het meestal nodig de gegevens in Ons Administratie aan te passen. Wanneer de gegevens in Ons Administratie zijn aangepast, kan geprobeerd worden om de gegevens nogmaals te importeren door bij 'Wilt u het nogmaals proberen?" op Ja te klikken.
Hieronder staan de meest voorkomende validatiefouten
Dit conflict wordt veroorzaakt doordat een postcode niet van het juiste formaat is. Dit is eenvoudig op te lossen door betreffende medewerker in Ons Administratie op te zoeken en de Postcode aan te passen. Vervolgens kan opnieuw worden geprobeerd het conflict op te lossen door op Ja te klikken in bovenstaand scherm.
Dit conflict wordt veroorzaakt doordat in Ons Administratie een medewerker aan een team gekoppeld is, terwijl de medewerker in Ons Planning hier al lid van was. Dit is op te lossen door het teamlidmaatschap in Ons Planning te verwijderen en daarna het conflict opnieuw proberen op te lossen. In het geval een medewerker lid is van meedere teams in Ons Planning, bekijk dan even in Ons Administratie om welk team het gaat.
Ons Planning probeert een team te importeren met code die al in Ons Planning bestaat.
Onder Beheer Teams is te zien welk team met die code bestaat, welke (kennelijk) handmatig is aangemaakt in Ons Planning.
Het conflict is op te lossen door de code van het team in Ons Planning aan te passen. Selecteer daarvoor eerst het juiste team. Ga dan naar Mijn teaminstellingen, waar vervolgens de code kan woden aangepast. Daarna kan opnieuw worden geprobeerd het conflict op te lossen.
Waarschijnlijk is de cliënt die wordt geprobeerd te importeren al handmatig ingevoerd in Ons Planning, met hetzelfde cliëntnummer waarmee deze is aangemaakt in Ons Administratie.
Dit is op te lossen door de handmatig ingevoerde cliënt tijdelijk even een ander cliëntnummer te geven, dat niet in de applicatie gebruikt wordt.
De validatiefout is dan opgelost en de cliënt is dan geïmporteerd. Deze nieuw geïmporteerde cliënt is dus gekoppeld aan Ons Administratie. Je kunt nu bij de handmatig ingevoerde cliënt het conflict dat er geen koppeling is met Ons Administratie oplossen. Klik hiervoor op het conflict, zoek in de lijst met suggesties naar de juiste cliënt en klik op koppel.
Er zijn conflicten die zich op een eerder moment onterecht voordeden. Het kan echter voorkomen dat er vanuit het verleden nog enkele van deze conflicten in de lijst staan. Deze zijn op te lossen door bij de vraag 'wilt u het nogmaals proberen?' op Ja te klikken. Het gaat om validatiefouten met onderstaande omschrijvingen:
Decree type moet gelijk zijn aan regels die deze legitimatie bevat. Verwijder deze eerst.
Valid to moet na de startdatum liggen.
Vanaf versie 2023.7 zijn het conflictenoverzicht en de conflictenafhandeling verbeterd. Zo worden er geen nieuwe conflicten voor dubbele personen meer aangemaakt. Deze zijn vervangen door Dubbele cliënten en Dubbele medewerkers. Bestaande conflicten voor dubbele personen kunnen nog wel worden opgelost.
Dubbele personen ontstaan wanneer er een persoon wordt geïmporteerd met hetzelfde medewerkernummer / cliëntnummer als een al bestaande persoon.
Oplossen: Dit conflict moet handmatig opgelost worden. Wanneer op de naam van een persoon geklikt wordt, klapt een scherm uit. Wanneer is gecontroleerd of het om dezelfde persoon gaat, kan op ja of nee geklikt worden.
Dit conflict kan voorkomen als bijvoorbeeld een cliënt handmatig in Ons Planning is ingevoerd. Normaal gesproken zal Ons Planning automatisch de cliënt koppelen wanneer deze vanuit Ons Administratie binnenkomt.
Let op: Dit gebeurt alleen als naam, geboortedatum en initialen overeenkomen. Komen deze niet exact overeen? Dan wordt het een conflict en moet handmatig worden aangegeven of deze twee personen inderdaad dezelfde persoon zijn, of kan de applicatie de overeenkomst niet herkennen en daardoor de persoon niet vinden en daarom geen suggestie geven. Controleer daarom of naam, geboortedatum en initialen hetzelfde zijn geschreven in beide applicaties.
Een conflict voor dubbele cliënten of dubbele medewerkers ontstaat wanneer er een persoon wordt geïmporteerd met hetzelfde cliëntnummer of medewerkernummer als een al bestaande cliënt of medewerker.
Oplossen: Dit conflict moet handmatig opgelost worden. Wanneer op een conflict geklikt wordt, klapt een scherm uit. Hier kunnen de gevonden personen met hetzelfde persoonsnummer samengevoegd worden als het dezelfde persoon betreft. Er kan ook doorgeklikt worden naar de betreffende personen om het cliëntnummer of medewerkernummer te wijzigen als het niet dezelfde persoon betreft.
Vanaf versie 2023.7 zijn het conflictenoverzicht en de conflictenafhandeling verbeterd. Het conflictenoverzicht voor Personen zonder koppeling is opgesplitst in Cliënten zonder koppeling en Medewerkers zonder koppeling. Hier zijn dezelfde conflicten in terug te vinden die eerder onder Personen zonder koppeling stonden.
Het is de bedoeling altijd personen in te voeren in Ons Administratie, zodat deze met de real-time koppeling geïmporteerd worden in Ons Planning. Als de personen toch handmatig zijn ingevoerd ontstaan conflicten en staan ze onder het kopje Personen zonder koppeling. Hieronder vallen alle personen die handmatig in Ons Planning ingevoerd zijn. Hieronder vallen ook cliënten die in Ons Administratie zijn samengevoegd. De personen die hier staan moeten als dummy geregistreerd worden of handmatig gekoppeld worden met Ons Administratie.
Door op de naam van een cliënt of medewerker te klikken is het mogelijk om te kiezen uit een suggestie.
Wanneer geen suggesties zijn gevonden, is het mogelijk om zelf te zoeken naar een cliënt of medewerker.
Wanneer de juiste persoon is gevonden moet op Koppel geklikt worden.
Als niet de juiste persoon gevonden kan worden, kan het zijn dat deze persoon nog niet is aangemaakt in Ons Administratie. Een andere mogelijkheid is dat deze is 'blijven hangen' in de validatiefouten, waardoor het niet mogelijk was deze persoon te importeren. Kijk daarvoor bij de validatiefouten of de persoon daar voorkomt en los deze eerst op. De kans is groot dat de handmatig aangemaakte persoon hetzelfde nummer heeft gekregen als deze in Ons Administatie heeft en de validatiefout is in dat geval ´Code moet uniek zijn´.
Wanneer alles is gecontroleerd en het om een onterecht conflict gaat is het mogelijk om te klikken op Conflict verwijderen. Doe dit alleen als je er zeker van bent dat het conflict ongeldig is.
Geldigheidsconflicten kunnen voorkomen in het geval van een aanpassing van de uit-zorg datum van een cliënt, die niet verder dan twee maanden in de toekomst ligt. Deze moeten handmatig goedgekeurd worden omdat de planning hier direct door wordt aangepast. Door op de naam van het conflict te klikken, klapt het scherm uit met details. Bekijk het conflict nauwkeurig en maak de keuze of de gegevens in Ons Planning aangepast moeten worden.
Wanneer het systeem is ingesteld op 'planning = realisatie' of 'rooster = realisatie', dan komen hier alle gerelateerde conflicten te staan.
Als geklikt wordt op een conflict klapt een scherm met details uit. Er kan gekozen worden om het uurtype al dan niet nogmaals te exporteren. Klik hiervoor op ja (nogmaals laten exporteren) of nee (conflict verwijderen).
Wanneer een conflict wordt verwijderd dan zal de export niet nogmaals draaien voor de betreffende medewerker.
Een oorzaak voor een exportconflict ligt meestal aan een externe oorzaak; bijvoorbeeld dat ten tijde van de export een medewerker of client niet aan Ons Administratie was gekoppeld omdat die dubbel was ingevoerd. Meestal is er dus eerst een aanpassing nodig om de export nogmaals te kunnen proberen.