Bedoelde je soms ?
Het medisch beleid is een besluit van de arts (die gebaseerd kan zijn op wat de cliënt wil).
Je hebt een van de onderstaande taken nodig om het medisch beleid te configureren:
Taak: Dossier instellingen beheren
Taak: Applicatiebeheer
Taak: Applicatie beheren
Taak: Wilsbeschikking-onderwerpen beheren
Je hebt de volgende taak nodig om het medisch beleid in te zien, aan te passen of te bewerken:
Taak: Basisinformatie van een cliënt inzien
Taak: Wilsbeschikkingen aanpassen
Aanvullend daarop heb je de onderstaande taken nodig om acties uit te voeren:
Taak: Medisch beleid [van een client] inzien
Taak: Medisch beleid [van een client] inzien, aanmaken en wijzigen
Informatie uit het medisch beleid is vanuit verschillende appplicaties te raadplegen. Afhankelijk van de applicatie bestaan er verschillende inzage- of bewerkingsopties.
Inzage in het medische beleid is vanuit de onderstaande applicaties mogelijk:
Applicatie
Soort applicatie
Wat kan en ziet de gebruiker?
Specificatie gebruiksmogelijkheden
Ons Dossier
Webapplicatie
Medische notities inzien
Medische notities aanmaken
Inzage en gebruik is alleen mogelijk en hangt af van de bij de gebruiker ingestelde autorisatie
Ons Dossier-app
Native app
Medisch-beleid informatie kan op verschillende manieren in Ons gezet worden:
Handmatig aangemaakt in Ons Dossier (webapplicatie)
Via een api overgenomen uit een externe applicatie, bijvoorbeeld Ysis of ResidentWeb
Het medisch beleid voor reanimeren wordt alleen in de cliëntheader weergegeven als deze de naam Reanimeren heeft. Als deze wordt aangepast of toevoegingen krijgt (bijvoorbeeld 1A reanimeren of 1.reanimeren, dan is het beleid niet meer zichtbaar in de header.
Binnen Ons is ervoor gekozen om het beleidsthema Reanimeren extra nadruk te geven. Bij dit thema is het immers vereist om in een oogopslag de juiste informatie paraat te hebben en te kunnen handelen. Bestaat er bij de cliënt een keuze voor wel of juist niet reanimeren? Dan tonen Ons Dossier en de Ons Dossier app dit visueel duidelijk herkenbaar op alle Dossier-pagina's en app-onderdelen:
een groen hart met de toelichting 'Wel reanimeren' om aan te geven dat een cliënt gereanimeerd wil worden.
een rood hart met de toelichting 'Niet reanimeren' om aan te geven dat een cliënt niet gereanimeerd wil worden.
De medische beleidsonderwerpen die voor de gebruikers beschikbaar moeten zijn, kunnen ingesteld worden in Ons. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
Ga in Ons Administratie naar Beheer Instellingen Dossier-instellingen .
Klik op Onderwerpen medisch beleid .
Om een nieuw onderwerp aan te maken, klik op Nieuw onderwerp .
Om de inrichting van een bestaand onderwerp aan te passen, klik je op de naam van het onderwerp.
In beide gevallen verschijnt een vervolgpagina met dezelfde invulvelden. Pas de gegevens bij een bestaand onderwerp aan of vul deze bij een nieuw onderwerp in en sla op.
Diverse velden toegelicht:
Synoniem voor: Om het zoeken op thema voor de gebruiker te vergemakkelijken, is het mogelijk synoniemen in te voeren, zodat ook bij verschillende soorten benamingen toch hetzelfde resultaat wordt gevonden.
Snomed: Bij elk onderwerp kan een bijbehorende Snomed-codering ingesteld worden.
Favoriet: Onderwerpen met dit vinkje worden bij het aanmaken van nieuw medisch beleid bij een cliënt direct in een standaard lijst getoond. De gebruiker hoeft hier dus niet op te zoeken en kan per favoriet onderwerp gelijk een beslissing selecteren.
De volgorde waarin de medische beleidsonderwerpen in de Dossier-instellingen worden aangemaakt, bepaalt in welke volgorde de onderwerpen zichtbaar zijn in het medisch beleid van de cliënt.
Medisch beleid onderwerpen kunnen alleen verwijderd worden als dit onderwerp bij geen enkele cliënt onder medisch beleid ingevuld is. Is er over het onderwerp bij een cliënt een beslissing ingegeven? Dan is de knop Verwijderen in het configuratie-deel van de functionaliteit niet meer zichtbaar.
Medische beleidsonderwerpen zijn ook te verwijderen door bij het aanpassen van een onderwerp te kiezen voor Verwijderen. Deze verwijdering is definitief
Ga in Ons Dossier naar de cliënt, klik op Overzicht Proactieve zorg .
Hier vind je de details over het huidige medisch beleid en kun je een nieuw medisch beleid toevoegen.
De details kunnen bestaan uit:
eventuele algemene tekstuele toelichting
status van het beleid
genomen beslissingen op specifieke beleidsonderwerpen, zoals reanimeren, beademen of bijvoorbeeld euthanasie
eventuele relevante bijlages
Klik op Toevoegen: nieuw medisch beleid of Huidig medisch beleid.
In beide gevallen opent een vervolgscherm. Per nieuw of bestaand beleid zijn diverse invulvelden beschikbaar:
Toelichting: tekstuele toelichting voor aanvullingen die niet in andere invulvelden bij het beleid passen.
Status: bij de status is aan te geven of het een actief medisch beleid is of dat deze enkel besproken is met cliënt of besproken is met familie. Wanneer een medisch beleid de bespreekstatus heeft, is het beleid nog niet definitief. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de cliënt dit nog met familie wil bespreken. Er kan dan al wel vast worden vastgelegd wat er met de cliënt of familie besproken is, maar de status is voorlopig nog niet actief. Wanneer het medisch beleid definitief is, kies je voor de status 'Actief medisch beleid'.
Datum: geeft inzage in de mate van actualiteit/recentheid van het ingezette beleid.
Beslissingen: hier is aan te geven welke beslissingen er per beleidsonderwerp zijn genomen. Onder het kopje 'Beslissingen' zijn de als favoriet geconfigureerde onderwerpen direct te zien. Andere onderwerpen kunnen opgezocht worden via het zoekveld.
Bijlages: hier geuploaden documenten zijn zichtbaar in het menuitem Documenten met de tag 'medisch beleid' en op het overzicht bij het medisch beleid.
Vul de diverse gegevens in, waarmee een samengesteld medisch beleid ontstaat en sla op.
Een medisch beleid kan verwijderd worden. Daarbij wordt het volledige beleid, met alle beslissingen die daarin terug te vinden zijn, volledig verwijderd.
Het medisch beleid is niet aanpasbaar als deze afkomstig is uit een externe applicatie en naar Ons gestuurd is via een API, zoals Ysis of ResidentWeb. Dit is gedaan om consistente data te waarborgen. Er kan zich echter een situatie voordoen dat dit beleid wel handmatig in Ons Dossier aangepast dient te worden. Het is om deze reden voor applicatiebeheerders mogelijk om in een dergelijk geval het beleid aan te passen. Het is wel van belang om dergelijke informatie ook in de externe applicatie aan te passen, aangezien bij een nieuwe data-import vanuit die applicatie de gegevens uit die applicatie de handmatige aanpassing zal overschrijven.
Een wilsverklaring (of wilsbeschikking) is datgene dat de cliënt wil en wordt vaak vastgelegd in een genotarieerd document.
De downloadbare weergave voor de wilsverklaring wordt nog ontwikkeld. Deze functionaliteit is daarom nog niet volledig te gebruiken. Houd Ons Aankondigingen in de gaten voor een update.
Je hebt de volgende taak nodig om de wilsverklaring in te zien:
Je hebt een van de onderstaande taken nodig om de wilsverklaring van een cliënt in te zien of te bewerken:
Taak: Wilsbeschikking [van een cliënt] inzien
Taak: Wilsbeschikking [van een cliënt] bewerken
Wilsverklaringen worden ondersteund als een formulier/meetinstrument in Ons Klinimetrie. Aanvullend op bovenstaande autorisaties kun je voor meetinstrumenten in Ons Klinimetrie ook deskundigheidsinstellingen aanpassen. Zie Autorisatie per meetinstrument via deskundigheid gebruiker voor meer informatie daarover.
De configuratie van wilsverklaringen bestaat uit twee stappen:
Ga in Ons Administratie naar Beheer Instellingen Dossier-instellingen Klinimetrie-instellingen . Klik vervolgens op het onderdeel Proactieve zorg en schakel de optie Proactieve zorg in.
Upload de weergave die Nedap beschikbaar heeft gesteld voor Proactieve zorg. Zie Weergaves downloaden en bestaande weergaves uploaden om de weergave Wilsverklaring te downloaden.
Ga in Ons Dossier naar de cliënt, klik op Overzicht Proactieve zorg . Klik vervolgens op Naar wilsverklaringen.
Op de pagina Proactieve zorg - Wilsverklaringen zie je welke wilsverklaringen er voor deze cliënt zijn vastgelegd en kun je ze inzien door erop te klikken. Je kunt ook nieuwe wilsverklaringen toevoegen via de knop + Nieuw.
Type wilsverklaring: kies hier het type wilsverklaring dat je voor deze cliënt wilt vastleggen.
Wilsverklaring datum: geef de datum op waarop de wilsverklaring is vastgelegd.
Wilsverklaring document: upload hier een PDF- of JPEG van de wilsverklaring.
Documenten die je aan een wilsverklaring toevoegt, worden niet zichtbaar in het menuitem Documenten van de cliënt.
Opmerking: voer aanvullende informatie in over de wilsverklaring van deze cliënt.