Controleverzoeken zijn te versturen vanaf de pagina . Het verzoek wordt volgens een vaste verzendboom verstuurd aan een of achtereenvolgens verschillende gebruikers. Lees hier welke volgorde de verzendboom aanhoudt.
Controleverzoek aanmaken en versturen
-
Tik op de ronde '+' knop om een nieuw verzoek aan te maken.
-
Maak een foto van de medicatie en de toedienlijst.
-
Voeg eventueel een notitie toe via het tekstvlak dat verschijnt zodra de foto gemaakt is. Hierin kunnen bijvoorbeeld uitzonderingen of details over het verzoek tekstueel doorgegeven worden aan de ontvanger van het verzoek.
-
Voeg via het vlak met de '+' eventueel nog meer foto's (en notities) toe.
-
Tik op het vlak en type de naam van de cliënt in om de juiste cliënt te selecteren.
-
Is alles compleet? Tik dan op .
Hoe maak ik goede foto's?
Tap op het scherm om scherp te stellen. Wacht tot de weergave scherp is voordat je de foto maakt. Hou bij het maken van de foto je toestel zo stil mogelijk. Hiermee voorkom je een onscherpe of bewogen foto.
Hoe meer licht, hoe beter. Leg de toedienlijst en de gereedgemaakte medicatie op een plek met veel licht. Overdag komt het meeste licht van buiten, dus op een tafel dicht bij een raam is dan het beste. Probeer s avonds een plek direct onder een lamp te vinden.
Controleer de high five
Zorg dat de dosering van de medicatie duidelijk te zien is en dat de relevante informatie van de toedienlijst goed leesbaar is. Denk eraan dat het doel is dat de juiste patiënt, de juiste medicatie, met de juiste wijze van toedienen, in de juiste dosering, op de juiste tijd krijgt.
Voortgang en resultaat
Je ontvangt een melding als het resultaat van je verzoek beschikbaar is. Het is daarom niet nodig om de voorgang van je verzoek bij te houden. Mocht het lang duren, dan kun je in het scherm altijd even kijken wat de status is. De onderstaande opties zijn bijvoorbeeld mogelijk:
Het verzoek is aangeboden aan Esther. Zij heeft 30 seconden om het verzoek te accepteren.
Esther was niet beschikbaar, dus het verzoek gaat naar de volgende collega in de lijst.
Het verzoek is door Danielle geaccepteerd. Zij heeft 4 minuten (9 minuten voor complexe medicatie) om de controle uit te voeren.
Danielle heeft de controle uitgevoerd. Jij ontvangt direct het resultaat.
Hoe voorkom ik onnodig wachten?
Begin je bezoek met het gereed maken van de medicatie en verstuur direct daarna je controleverzoek. De controle kan dan door een collega uitgevoerd worden terwijl jij de andere dingen doet bij je cliënt. Op deze manier voorkom je dat je al klaar bent met de overige zorgtaken en tijd verliest omdat je aan het einde van je bezoek nog op het resultaat staat te wachten voordat je de medicatie kan toedienen.
Kijk na het versturen altijd even of er voldoende collegas beschikbaar zijn om je verzoek te controleren. Mocht er niemand zijn, bel dan een collega of stuur een berichtje met de vraag zich aan te melden in de app.
Het resultaat ontvangen
Nadat je verzoek is gecontroleerd door een collega, ontvang je direct het resultaat op je telefoon. Er zijn drie resultaten mogelijk:
-
Kan toegediend worden: met dit resultaat kun je overgaan tot het toedienen van medicatie.
-
Stop! Niet toedienen: de medicatie is volgens de controleur niet correct. Controleer de medicatie en de dosering, pas deze aan, en verstuur dan een nieuw controleverzoek met nieuwe foto's.
-
Kan controle niet uitvoeren
De controleur kan de controle niet uitvoeren. Dit kan zijn omdat een foto bewogen of onscherp was, omdat de tekst niet goed te lezen is, of omdat niet alles op de foto stond.
Het verzoek kan nu als volgt aangepast worden: