In het scherm Netto-inzetbaarheid wordt feitelijk gekeken naar de uren die de medewerkers netto beschikbaar hebben voor het verlenen van zorg (anders gezegd: het draaien van diensten). Deze netto-inzetbaarheid wordt als volgt berekend: De netto inzetbaar voor diensten is het aantal (geldige) contracturen van alle medewerkers minus Geplande beschikbaarheidstypes vanuit Ons Planning.
Voorbeelden van deze beschikbaarheidstypes zijn: Ziekte, Scholing, Overleg, Verlof, Zwangerschapsverlof en Ondernemingsraad.
Standaard worden alleen geëxporteerde beschikbaarheden meegeteld, zoals ingericht in Ons Planning. Wil je andere, niet geëxporteerde, beschikbaarheidstypes ook laten meetellen? Vraag dit dan aan via een Topdesk-ticket.
Voor (niet-planbare) beschikbaarheidstypes kun je een minimaal percentage opgeven (bijvoorbeeld een minimaal ziektepercentage van 4%). Als de geplande uren dan toch hoger zijn, wordt dat percentage weergegeven. Meer informatie vind je in deze handleiding bij Compositieregels.
Als er diensten voor bijvoorbeeld afwezigheden worden aangemaakt, moeten die in het dienstenscherm worden uitgesloten. Deze worden dan niet meegeteld in de grafieken. Uitgesloten diensten worden binnen de gehele compositie opgeslagen. Meer informatie hierover vind je in deze handleiding bij Pop-up met details.