Bedoelde je soms ?
Veel gebruikers maken via een mobiel apparaat gebruik van responsive Ons oplossingen of van onze apps. Om als organisatie grip te houden en inzage te hebben in het mobiele gebruik, biedt Ons applicatiebeheerders diverse mogelijkheden om het gebruik van Ons op mobiele apparaten te kunnen beheren:
Mobiele apparaten: mobiel beheer- en inzageopties per gebruiker.
Rapportage-onderdeel 'Mobiele apparaten en apps': diverse rapportages met informatie over gekoppelde toestellen en apps die in de organisatie in gebruik zijn.
Gegevens TouchPro / iO Smartkey: rapportage met informatie over de TouchPro versies en de bijbehorende telefoontypes die in gebruik zijn.
Om toegang te hebben tot het onderdeel 'Mobiele apparaten' en tot de rapportages over mobiele apparaten is de onderstaande taak vereist:
Mobiele apparaten van medewerkers beheren
Het onderdeel 'Mobiele apparaten' biedt de onderstaande beheeropties per gebruiker:
informatie over gebruikte toestellen en apps per gebruiker.
de mogelijkheid om mobiele toestellen van gebruikers als applicatiebeheerder te ontkoppelen.
Mobiele apparaten is te bereiken via Gebruiker Algemeen Mobiele apparaten .
Per toestel toont 'Mobiele gegevens' in het overzicht informatie over:
De versie van het besturingssysteem (OS) van het toestel.
De gekoppelde apps op dat toestel.
De versie van de gekoppelde apps.
Het moment waarop de app/het toestel het laatst bekeken is. Deze tijd wordt bepaald aan de hand van de laatste actie of (automatische) synchronisatie die op de achtergrond heeft plaatsgevonden. Omdat apps op de achtergrond ook taken op een toestel uitvoeren, kan dit onderdeel recente activiteit aangeven, terwijl een Nedap app niet recentelijk is geopend. Dit gegeven geeft een indicatie of het toestel nog actief is: is de laatste activiteit lang geleden? Dan is de app niet meer gebruikt/niet meer geïnstalleerd of is het toestel langdurig niet meer ingeschakeld.
Via de link 'Toegang ontzeggen' die bij elk gekoppelde apparaat getoond wordt, kan het apparaat ontkoppeld worden van het Ons medewerkeraccount. Alle apps op het apparaat worden dan in een keer ontkoppeld van het mobiele device en het apparaat verdwijnt uit de lijst met toestellen.
Het is niet nodig om voor medewerkers die uit dienst zijn getreden, het apparaat te ontkoppelen. Vanaf de in Ons Administratie ingegeven einddatum in het contract kan de gebruiker geen gebruik meer maken van de Nedap apps.
Zie ook: Mobiele app of een apparaat ontkoppelen van medewerkeraccount
Via Ons Administratie Rapporten Medewerker Mobiele apparaten en apps zijn twee rapporten beschikbaar waarmee organisatiebrede informatie te vinden is over het gebruik van mobiele apparaten:
Gekoppelde toestellen: een overzicht van de met Ons gekoppelde mobiele toestellen binnen de organisatie.
Apps in gebruik binnen de organisatie: een overzicht van alle (versies van de) Ons apps die binnen de organisatie gebruikt worden.
Dit rapport geeft de onderstaande informatie:
Toestel ID: Nedap-specifiek identificatienummer, bedoeld voor ontwikkeling om bij problemen snel informatie over het specifieke toestel te kunnen vinden. Geef bij het melden van problemen bij een medewerker dit ID mee.
Medewerkernummer: identificatie van de medewerker, op grond van het medewerkernummer in combinatie met het eventuele dienstverbandnummer.
Toestel-omschrijving: de gebruikte toesteltypes die per medewerker in de organisatie gebruikt worden. De informatie in dit rapport is onder meer relevant om te bepalen of de medewerkers beschikken over toestellen die modern genoeg zijn om de apps te kunnen gebruiken.
App ID: Nedap-specifiek identificatienummer voor de bij de medewerker geinstalleerde app (uniek nummer per medewerker), bedoeld voor ontwikkeling om bij problemen snel informatie over de specifieke app bij de specifieke medewerker te kunnen vinden. Geef bij het melden van problemen bij een medewerker dit ID mee.
Toestel-ID: Nedap-specifiek identificatienummer, bedoeld voor ontwikkeling om bij problemen snel informatie over het specifieke toestel te kunnen vinden. Geef bij het melden van problemen bij een medewerker dit ID mee.
App-omschrijving: aanduiding van de app die bij de medewerker geinstalleerd is. Bij meerdere geinstalleerde apps zal de medewerker in meerdere rijen te zien zien (een rij per app) .
App-versie: versie van de gebruikte app OS-versie van het gekoppelde toestel: aanduiding van het besturingssysteem dat op het mobiele device gebruikt wordt.
Laatste contact: het laatste moment waarop de app informatie heeft opgehaald en gesynchroniseerd met de server van Nedap.
De informatie in dit rapport is onder meer relevant om te kijken:
welke apps de gebruikers wel of niet geinstalleerd hebben.
of de gebruikers werken met verouderde versies van de apps.
of er verouderde (niet meer ondersteunde) besturingssystemen gebruikt worden, waardoor gebruiksproblemen kunnen ontstaan.
of de medewerkers beschikken over toestellen die modern genoeg zijn om de apps te kunnen gebruiken.
Via Ons Administratie Rapporten Overige rapporten Gebruikersinformatie is een rapportage beschikbaar met per gebruiker informatie over:
het gebruikte mobiele (werk)nummer
de TouchPro-versies en de bijbehorende telefoontypes die in gebruik zijn
het Touchkey-nummer
Gebruikers kunnen via Ons Medewerkerportaal hun eigen mobiele apparaten beheren: daaronder valt onder meer het koppelen en ontkoppelen van gebruikte mobiele apparaten. Meer informatie hierover is te vinden in Mobiele app koppelen aan medewerkeraccount en Mobiele app ontkoppelen van medewerkeraccount.