Taak: Identiteit [van een cliënt] beheren en vergewissen
Je vindt de bsn-gegevens van een cliënt op de volgende manier:
Ga naar de client menu Algemeen. Klik op Identiteitsgegevens.
Het volgende scherm wordt nu weergegeven:
Hiermee kunnen gebruikers de cliënt vergewissen en aangeven dat ze diegene zijn die de identiteit hebben geverifieerd.
Voer in dit scherm het bsn van de cliënt in en geef aan wat daarvan de bron is.
Via Identiteitsbewijs inzien of Identiteit kun je de gegevens van het identiteitsdocument invoeren.
Boven in beeld is aan te geven door wie het document is geverifieerd/vergewist. Vervolgens kun je het type document en het documentnummer invoeren. Deze gegevens zijn verplicht.
Is het bsn van een cliënt niet vergewist of geverifieerd? Dan signaleert de applicatie dit op twee manieren:
De cliënt wordt in de signalering Onvolledige burgerservicenummergegevens op het dashboard in Ons Administratie weergegeven.
Op cliëntniveau in Ons Administratie wordt onder Taken en signaleringen de signalering Onvolledig BSN weergegeven.
Via WID-identiteitscontrole kun je opvragen of het getoonde wettelijke identiteitsdocument, zoals het Nederlands rijbewijs, het Nederlands paspoort/identiteitskaart of het Nederlands vreemdelingendocument in omloop mag zijn.
Voorwaarde: SBV-Z controle is ingeschakeld en er is een certificaat geïnstalleerd. Zie UZI-servercertificaat installeren (SBV-Z-controle) voor meer informatie.
Ga naar het tabblad Algemeen bij een cliënt, klik op Identiteitsgegevens) en vervolgens op Identiteit. Selecteer het type document en voer het documentnummer (en de geldigheid) in. Klik vervolgens op WID controle (SBV-Z).
Als het document in omloop mag zijn, wordt onderstaande melding weergegeven:
Als het document niet in omloop mag zijn, wordt onderstaande melding weergegeven:
Als er geen geldig UZI-certificaat aanwezig is, wordt onderstaande melding weergegeven: