Bedoelde je soms ?
Heb je in deze handleiding geen antwoord gevonden op je vraag? Bekijk dan ook de toelichting en inrichting voor meer informatie over het ZPM of de handleiding over het vastleggen van registraties:
Zorgprestatiemodel: toelichting
Zorgprestatiemodel: inrichting
Zorgprestatiemodel: registraties in Ons Agenda vastleggen
Heb je een algemene vraag over het Zorgprestatiemodel? Bekijk dan ook eens de officiële website.
Nee, als je dit probeert te registreren krijg je een foutmelding in Ons Agenda.
Verwijder eerst het zorgtraject in de registratie in Ons Agenda en kies de juiste toegestane uursoort.
Let op: Het kan zijn dat de zorgtrajectregel blanco is omdat deze recentelijk is afgesloten. In dat geval moet je eerst op het kruisje achter het zorgtraject klikken, voordat je de nieuwe uursoort eronder kunt kiezen.
Als dit het probleem niet oplost, vraag dan aan je applicatiebeheerder om te controleren of het vinkje iO Me in het weekkaartprofiel voor die uursoort is geselecteerd. Dat vinkje zorgt er namelijk voor dat de uursoort in Ons Medewerkerportaal en Ons Agenda wordt weergegeven. Zie Weekkaartprofielen configureren voor meer informatie.
Nee, dit kan ook worden toegevoegd via Reistijd toevoegen. Daar vul je de Heenreis en de Terugreis in minuten in. Er wordt dan automatisch een toeslag aangemaakt. Alle overige toeslagen moeten wel handmatig worden geregistreerd in het veld Toeslag onder de Uursoort.
Let op bij het vullen van het veld Indirect. De tijd die je hier invult, is niet declarabel. Het zou kunnen dat je organisatie aparte uursoorten heeft gemaakt voor indirecte tijd. We adviseren je dan daarvan gebruik te maken en niet het veld Indirect hiervoor te gebruiken in je registratie.
Het is mogelijk gemaakt om tijdelijke clientafwezigheden te registreren binnen een groep, als je organisatie Absenties toestaan bij de groepsconsult uursoort heeft ingericht.
Bij het registreren van tijd wordt de gehele tijd naar Ons Administratie gestuurd om op de juiste manier de groepsgrootte te bepalen. Voor overige (niet-ZPM) financieringsstromen worden de tijd verdeeld bij export in administratie
Die vind je onder Cliënt Algemeen Gebruik dossier- en persoonsgegevens bij het kopje NZa en zorgverzekeraar.
Als bij Diagnose gegevens delen met NZa en zorgverzekeraar ten behoeve van controle en analyse de optie Ja is aangevinkt, betekent dit dat de cliënt toestemming geeft om de gegevens te delen met de NZa en de zorgverzekeraar. Als hier de optie Nee is aangevinkt, heeft de cliënt geen toestemming gegeven en wordt dit op een handmatige factuur weergegeven als Privacyverklaring: toegepast.
Nee, dit moet je gewoon afsluiten met de reden Afsluiten vanwege openen vervolg-DBC.
Op 3 januari publiceerde VeCoZo de lijst met verzekeraars. Zie Documenten op de pagina Declareren voor meer informatie.
Ja, je geeft met de twee labels N02 en N03 (overgang oude bekostiging met/zonder directe tijd naar Zorgprestatiemodel) aan of een cliënt over is gekomen vanuit de oude bekostiging.
Ja, de fases aanmelding en intake komen niet mee op de factuur.
Nee, dit moet je in eerste instantie zelf in de gaten houden, voor zowel consulten (specifiek uursoort) als verblijfsdagen (aanvullende dienst: acute ggz binnen budget). We verwachten hier wel functionaliteit voor toe te voegen en verwachten dit begin 2022 op te leveren. Houd hiervoor Ons Aankondigingen in de gaten.
Ja, dit mag. Als de categorie GGZ of GGZ Eigen Patiënt wordt gebruikt, wordt dit bij declaratie automatisch omgezet naar de nieuwe waarde in het ZPM. Voor nieuwe verwijzingen moet je in 2022 de nieuwe categorie GGZ-ZPM gebruiken
De afleiding waarbij we kijken naar de AGB-code, het beroep en de overige regelgeving van het ZPM en/of het landelijke kwaliteitsstatuut moet nog worden ontwikkeld. Totdat dit ontwikkeld is, moet je zelf de bevoegde regiebehandelaar kiezen.
Wij adviseren dit niet. Het is alleen mogelijk als je niets anders levert dan de standaard consulten Diagnostiek en Behandeling. Het is niet mogelijk als je werkt met groepsconsulten of toeslagen.
Nee, hiermee is rekening gehouden in het tarief voor de directe tijd.
Nee, bij het opslaan van een GGZ-ZPM-legitimatie wordt deze automatisch aangemaakt. Bij een FZ-legitimatie moet die wel handmatig worden gevuld op basis van het nummer van DJI.
Bij Cliënt Verwijzers vul je de oorspronkelijke verwijsdatum in.
Binnen de ZPM-legitimatie vul je de datum in waarop de verwijzing gebruikt wordt binnen de declaratie (dus vallende binnen de begin- en einddatum van de legitimatie). Bij de cliënten die zijn overgezet van SGGZ DBC en BGGZ, is dat 1-1-2022. Op deze manier kun je ook de Acute GGZ goed vastleggen, waarbij de regiebehandelaar tijdelijk de verwijzer is. Je vindt de spelregels hiervoor op https://www.zorgprestatiemodel.nl/.