De meetperiode van de PREM Wijkverpleging geldt van begin maart tot en met eind december. Deze periode geldt niet alleen voor de uitvraag, maar ook voor de respons. De respons van cliënten moet voor 31 december verwerkt zijn. Om ervoor te zorgen dat cliënten op tijd de vragenlijst kunnen invullen en wij de resultaten ook op tijd ontvangen, adviseren wij om de volgende datums te hanteren:
Na 5 december 2022: geen papieren vragenlijsten meer versturen.
Na 19 december 2022: geen uitnodigingen meer versturen.
PREM (Patient Reported Experience Measure) is een landelijk afgestemde meetmethode om cliëntervaringen te meten. Een PREM is een (korte) vragenlijst die cliënten invullen waarin wordt gevraagd hoe zij hun zorg (hebben) ervaren. Nedap Healthcare stelt een dienst beschikbaar waarmee zorgorganisaties kunnen voldoen aan de verplichting die de PREM Wijkverpleging stelt. Deze functionaliteit omvat het genereren, publiceren, verzamelen en aanleveren van de PREM-vragenlijst voor de wijkverpleging, zoals verplicht gesteld door Zorginstituut Nederland.
Het doen van een PREM-uitvraag bij cliënten omvat veel stappen. We zetten ze hieronder op een rijtje en geven aan wie wat doet.
Stap |
Wie voert de stap uit? |
Selectie van cliënten |
Zorgorganisatie |
TOPdesk-taakticket voor Functionaliteit inschakelen |
Zorgorganisatie |
Controleren logo van uw organisatie |
Zorgorganisatie |
Vragen van toestemming aan de cliënt |
Niet nodig |
Configureren van de uitvraag |
Nedap |
Controleren of cliënten zijn overleden |
Nedap |
Controleren of cliënten een Caren-account hebben |
Nedap |
Uitnodigen van de cliënten |
Nedap |
Invullen van de vragenlijsten |
Cliënten |
Doorgeven van de resultaten aan ZorgkaartNederland |
Nedap |
(Optioneel) Aanvragen herinnering |
Zorgorganisatie |
(Optioneel) Versturen herinneringen |
Nedap |
Na 6 weken: Genereren van een rapport |
Nedap |
Gebruikmaken van de resultaten |
Zorgorganisatie |
Toestemming geven bij Mediquest |
Zorgorganisatie |
Aanleveren resultaten bij Mediquest |
Nedap |
Er zijn verschillende uitnodigingen en vragenlijsten. Wat de clënt te zien krijgt, is afhankelijk van de gekozen opties voor de uitnodiging en vragenlijst. Zie punt 4 in bovenstaande stap voor uitleg over de opties. Hieronder tonen we de uitwerking hiervan.