resultaten voor '{{ lastSearched }}'

Bedoelde je soms ?

Bedoelde je soms ?

Geen resultaten gevonden.
Toegangscode-app koppelen tijdens het inlogproces

Toegangscode-app koppelen tijdens het inlogproces

Als applicatiebeheerder heb je de mogelijkheid om voor jouw organisatie in te laten schakelen dat elke gebruiker via de Toegangscode-app moet inloggen. Deze functionaliteit is gemaakt om het aantal verstuurde sms'jes (via het reguliere inlogproces) te verminderen en het tweefactorauthenticatieproces beter te ondersteunen. Bovenal is dit een aanvulling op het reguliere koppelen van de Toegangscode-app. Dat proces blijft onveranderd.

Aangezien organisaties ook met flexmedewerkers te maken hebben of zzp'ers in dienst hebben, kan het wenselijk zijn om toch medewerkers uit te sluiten van dit geforceerde inlogproces.

Benodigde autorisatie

Gebruikers moeten over de taak Mobiel apparaat koppelen beschikken om een mobiel apparaat te kunnen koppelen.

Inloggen met Toegangscode-app forceren

Deze functionaliteit laat je inschakelen op je testomgeving of je productieomgeving door Nedap Support. Maak hiervoor een ticket aan in TOPdesk.

Werk je met een businesspartner samen? Schakel dan het vinkje Forceer de gebruiker om te authenticeren via SMS bij de medewerker voor jullie businesspartner in jullie omgeving in, zoals hieronder bij het onderdeel Medewerkers uitsluiten van geforceerd inloggen met Toegangscode-app staat beschreven. De Toegangscode-app kan namelijk niet met meerdere omgevingen worden gekoppeld.

Als je de functionaliteit in hebt laten schakelen, moeten gebruikers de Toegangscode-app koppelen, nadat zij zijn ingelogd met gebruikersnaam en wachtwoord én sms-code voor tweefactorauthenticatie hebben ingevoerd. Ze kunnen hier niet omheen tijdens het inloggen zelf.

/topic-images/2022-09-07%2009_50_59-Start%20met%20Ons_1842.jpg

Wat als de toegangscode niet wordt geaccepteerd?

Er zijn 4 mogelijke oorzaken waarom de code niet wordt geaccepteerd. Doorloop de stappen in De toegangscode wordt niet geaccepteerd om te controleren waar het probleem ligt.

Medewerkers uitsluiten van geforceerd inloggen met Toegangscode-app

Benodigde autorisaties

  • Taak: Applicatie beheren

  • Taak: Gebruikersaccounts beheren

In het account van de medewerker is het vinkje Forceer de gebruiker om te authenticeren via SMS beschikbaar gemaakt. Hiermee kun je, als bovenstaande functionaliteit is ingeschakeld, voor een medewerker inschakelen dat diegene sms-functionaliteit mag blijven gebruiken om in te loggen. Deze optie kun je zelf in- en uitschakelen en is vooral bedoeld voor medewerkers die voor meerdere organisaties werken (zoals flexmedewerkers en zzp'ers), want de app kan maar aan één account gekoppeld worden.

Ga hiervoor naar de Medewerker Account Forceer authenticatie via SMS .

Toegangscode-app is gekoppeld en Forceer de gebruiker om te authenticeren via SMS staat aan

Dit scenario kan voorkomen als de gebruiker de Toegangscode-app niet heeft ontkoppeld voor het account waarmee diegene wil inloggen, terwijl je als applicatiebeheerder wel de optie Forceer de gebruiker om te authenticeren via SMS voor die gebruiker hebt ingeschakeld.

De gebruiker krijgt dan bij het inloggen alsnog de vraag om de code uit de app in te vullen. Dat komt omdat diegene niet wordt ontkoppeld van de Toegangscode-app als het vinkje Forceer de gebruiker om te authenticeren via SMS aan staat. De gebruiker krijgt dan de mogelijkheid om alsnog de code uit de app in te vullen of om op Werkt de code uit de app niet? Ontvang er een via SMS te klikken om een sms te ontvangen.