Bedoelde je soms ?
Om nieuwe teams toe te kunnen voegen, is de onderstaande taak vereist:
Taak: Toegang tot Ons Planning - Applicatiebeheer
In Ons Planning zijn in basis dezelfde teams beschikbaar als de teams in Ons Administratie. Om meer verfijning in de werkzaamheden te kunnen aanbrengen is het mogelijk om binnen een team ook subteams te maken die alleen in Ons Planning te gebruiken zijn.
Je kunt een nieuw team toevoegen via Beheer Teams . Via het plus-icoon of de knop Team toevoegen is een nieuw team toe te voegen.
Je kunt de velden invoeren naar eigen inzicht. De code dient uniek te zijn en wordt alleen achter de schermen gebruikt. De overige opties worden hieronder toegelicht.
Teams die niet gekoppeld zijn aan Ons Administratie zijn niet te gebruiken in combinatie met externe koppelingen.
Door het plus-icoon te gebruiken is het overkoepelende team automatisch al ingevuld.
Team of teams niet zichtbaar? Schakel de optie Toon ongebruikte teams in.
Om per team de teaminstellingen aan te kunnen passen, moet de gebruiker beschikking hebben over een van onderstaande taken:
Instellingen [van een team] bewerken
Instellingen van alle teams bewerken
Om de teaminstellingen aan te passen moet je eerst het team selecteren in de linker menubalk. Ga vervolgens naar Dashboard Mijn team instellingen .
Een aantal gegevens zijn niet aan te passen als het team uit Ons Administratie komt. Is het team alleen een Ons Planning-team, bijvoorbeeld een subteam? Dan zijn de gegevens wel aan te passen.
Je kunt aangegeven of voor dit team per vier weken of per maand geroosterd moet worden.
Standaard staat de optie ingesteld op Vier weken. Omdat deze optie het meeste overzicht biedt raden wij deze optie aan.
Hier kan aangegeven worden of het een intramuraal, extramuraal of een WMO team betreft. Standaard staat deze op Extramuraal.
De medewerker mag rechten ontlenen aan de geplande (beloofde) duur van de werktijd.
Intramuraal: De eindtijd van de dienst of de eindtijd van het rooster wordt getoond op de roosterprint en in het medewerkerportaal.
Extramuraal: De bovengenoemde eindtijden worden op bovengenoemde plekken niet getoond.
WMO: Deze optie heeft op dit moment (nog) geen functie.
Het doorlopende compensatiesaldo geeft de roosteraar meer inzicht in het doorlopende compensatiesaldo (plus en min-uren) van medewerkers en kan je hier inschakelen. Zie ook Contractinformatie, vakantie- en compensatiesaldo in het rooster inzien.
Je kunt selecteren of de blokplanning ingeschakeld moet worden. Deze optie wordt in de meeste gevallen gebruikt bij het plannen van huishoudelijke hulp. Het roosterscherm komt dan te vervallen en het roosteren en plannen wordt dan via het blokplanscherm gedaan (Ons Planning: plannen en roosteren toegelicht).
Hoewel er problemen bekend zijn met het gebruik van het weekend in de blokplanning, is het wel mogelijk om de zaterdag te activeren in de blokplanning.
De blokplanning is niet in te schakelen voor flexteams.
Hier is in te stellen of teamleden van dit team, de teamplanning/teamrooster van dit team kunnen inzien vanuit het medewerkerportaal/draaiboek (Inzage in rooster, planning en opgebouwde vakantieuren).
Voor medewerkers geldt in het algemeen dat zij vanaf 2 maanden voor de ingangsdatum van hun teamlidmaatschap inzage hebben tot het (team)rooster tot 7 dagen na een eventuele ingestelde einddatum van het ingestelde lidmaatschap. Meer uitleg hierover is te vinden in Ons Planning: medewerkers aan een team toewijzen.
Hier is het mogelijk om aan te geven of medewerkers zelf hun beschikbaarheid via het Medewerkerportaal kunnen invoeren. Zie ook Beschikbaarheid en afwezigheid van een medewerker invoeren.
Voor teams waarin de blokplanning is ingeschakeld, geldt dat enkel beschikbaarheden en onbeschikbaarheden van medewerkers worden getoond. Dit komt omdat de blokplanning geen diensten heeft.
Is zelfroosteren ingeschakeld? Dan kan je dat hier configureren. Zie ook Configuratie van Zelfroosteren.
Via het venster Applicatie instellingen kun je de functionaliteit Dienst overname uit of aanzetten. Als je deze instelling aan hebt staan, dan kun je vervolgens per team de specifieke dienstovername-instellingen configureren.
Medewerkers kunnen onderling diensten van elkaar overnemen. Via de Teaminstellingen kun je onder het kopje Dienst overnemen aangeven óf en onder welke voorwaarden medewerkers diensten van elkaar kunnen overnemen.
Hier schakel je de mogelijkheid in om verlofaanvragen in te dienen en te beheren voor dit team en kun je de standaard uurberekening aanpassen. Zie ook: Verlofaanvragen gebruiken.
Hier is een datum in te geven tot wanneer het rooster zichbaar is voor de teamleden. Op deze manier kan een nieuw conceptrooster tijdelijk verborgen worden voor teamleden, om te voorkomen dat teamleden hier onbedoeld verwachtingen aan ontlenen. Meer informatie is te vinden in Datum einde-publicatie instellen voor teamrooster
Zie: Roostergebaseerd autoriseren
Is de flexfunctionaliteit ingeschakeld? Dan is op deze plek het team te configureren. Zie ook Flex-functionaliteit configureren.
Hier kan je instellen wanneer het team actief is. Voor de begindatum en na de einddatum is het team niet te gebruiken.
Een team wordt automatisch "ongebruikt" gemarkeerd wanneer er vanaf afgelopen week, tot oneindig in de toekomst, er geen diensttoewijzingen, binnenkomende flex-aanvragen of plankaartjes zijn.
Hier kan je instellen op welke dagdelen het team zorg moet leveren. Dit heeft invloed bij het toekennen (claimen) van zorgregels aan een team. Stel dat je in het arrangement van een cliënt bij een bepaalde regel op 'Mijn team' klikt en dat team levert alleen in de weekenden zorg, dan worden alleen de zorgregels die in het weekend vallen aan dit team toegekend. Voor de overige uren wordt een aparte regel aangemaakt.
Deze instelling heeft geen effect op teams waar de blokplanning is ingeschakeld.