Bedoelde je soms ?
In deze handleiding staat uitgelegd hoe je Ons Medicatiecontrole kunt gebruiken via een webbrowser in plaats van via de app.
Meer informatie: bekijk alle overige handleidingen over Ons Medicatiecontrole.
Nedap biedt al geruime tijd de Medicatiecontrole app aan. Uitleg over het gebruik van de app is te vinden in Ons Medicatiecontrole-app gebruiken. Om gebruikers ook in staat te stellen medicatiecontroles direct vanaf hun computer uit te voeren, bieden wij ook Ons Medicatiecontrole via de browser aan. Deze toepassing komt overeen met de werkwijze via de app, maar biedt diverse voordelen die het werken vanaf een computer met zich meebrengen. Denk aan notificaties, duidelijke inzage van foto's en gemakkelijke bediening van de diverse opties via muis en toetsenbord.
Persoonlijke controles of controle uitvoeren in zorgcentrale-team
Gebruikers kunnen zowel persoonlijke medicatieverzoeken via de browser oppakken, als zorgcentrale medicatieverzoeken, waarbij controleverzoeken door een zorgcentraleteam gezamenlijk opgepakt worden.
Verstuur-volgorde bij gebruikmaking van een zorgcentrale
Zijn er gebruikers persoonlijk beschikbaar voor medicatiecontrole-verzoeken? Dan zal de applicatie eerst proberen om tot een maximum van drie gebruikers, de verzoeken persoonlijk te laten controleren. Pas daarna zal het verzoek aan de zorgcentrale toegestuurd worden. Is een verzoek eenmaal aan een zorgcentrale toegestuurd? Dan wordt het daarna niet nogmaals naar individuele gebruikers gestuurd.
Functionaliteit activeren
Ons Medicatiecontrole geldt als aanvullende functionaliteit waarvoor kosten in rekening worden gebracht. Meer informatie hierover en over het activeren is te vinden in Ons Medicatiecontrole: toelichting en configuratie.
Autorisatie
Om gebruik te kunnen maken van Ons Medicatiecontrole via de browser is het de onderstaande taak benodigd:
Taak: Meedraaien in interne zorgcentrale-diensten
(n.b.: met de taak 'medicatiecontrole uitvoeren' kan de gebruiker ook controles uitvoeren, maar dit zijn alleen 'persoonlijke controles' en niet de controles voor de zorgcentrale.
Notificaties
Gebruikers worden via een pop-up notificatie en een bijbehorend geluid geattendeerd op binnenkomende verzoeken. De pop-up verschijnt ook als de gebruiker geruime tijd (langer dan de geldende sessietijd in Ons) niet in Ons Medicatie actief is geweest. Het geluidssignaal wordt in dat geval echter niet altijd afgegeven.
Om ook geluidssignalen te ontvangen nadat de geldende sessietijd verlopen is, moet dit in het besturingssysteem van het apparaat waarop de gebruiker werkt, ingesteld worden. De mogelijkheden hiervoor verschillen per besturingssysteem. Let erop dat het aanpassen van deze signalen de geluiden voor alle applicaties die op het apparaat draaien, aanpast.
Aanmelden en werking op meerdere apparaten
De beschikbaarheid wordt automatisch gesynchroniseerd met apparaten waar de gebruiker Ons Medicatiecontrole op gebruikt, volgens de onderstaande uitgangspunten:
Zet een gebruiker zichzelf op 'Beschikbaar' op een apparaat? Dan blijft de gebruiker via dat apparaat beschikbaar gedurende de ingegeven tijd.
Zet een gebruiker zichzelf op 'Beschikbaar' op een apparaat en gaat de gebruiker op een ander apparaat in Ons Medicatiecontrole werken? Dan zijn allebei deze apparaten automatisch beschikbaar totdat de ingegeven tijd eindigt.
Als een gebruiker Ons Medicatiecontrole gebruikt op meerdere apparaten, maar zichzelf op slechts 1 apparaat Beschikbaar stelt? Dan krijgt de gebruiker alleen notificaties op het apparaat dat diegene gebruikt. Pas als Ons Medicatie ook op eventuele andere apparaten daadwerkelijk geopend wordt, zullen ook daar notificaties naartoe gestuurd worden.
Geluid en notificaties bij gebruik van Citrix
Als de applicatie draait in een Citrix-omgeving, dan moet het geluid in de Citrix-audio-instellingen zelf op aan staan om notificaties te kunnen horen.
Ook moet het Citrix-scherm zichtbaar zijn (niet verstopt op de achtergrond), om de popup-notificaties te kunnen zien.
Raadpleeg bij overige problemen in combinatie met het gebruik van Citrix de eigen IT- afdeling.
'Ons Medicatiecontrole via de browser' is bereikbaar via de Hub. Het Hub-menu bevat hiervoor het bovenstaande icoontje.
Onderdelen op het startscherm
Voor aanmelden
Na aanmelden
Het scherm bevat diverse onderdelen:
De knop 'Aanmelden': via deze knop kun je jezelf aanmelden voor medicatiecontroles via:
- persoonlijke verzoeken aan de gebruiker zelf(via de settings in de mobiele app van de gebruiker)
- de zorgcentrale: alle verzoeken die specifiek gericht zijn aan de zorgcentrale.
Informatie over de beschikbaarheid van jou als gebruiker. Het rode of groene bolletje bij de naam in combinatie met 'niet beschikbaar' of 'open tot [tijd] toont aan of en wanneer de gebruiker beschikbaar is om controles uit te voeren.
Wachtrij: standaard opent de applicatie in dit scherm. Onder 'Wachtrij' zijn alle nog uit te voeren controleverzoeken terug te vinden. Deze zijn alleen zichtbaar als de gebruiker ingelogd is.
Uitgevoerd: Hier is een overzicht te vinden van alle door de gebruiker eerder uitgevoerde controles.
Uitgevoerd (Zorgcentrale): Hier is een overzicht te vinden van alle controles die door de leden van de zorgcentrale uitgevoerd zijn.
Handleiding: Dit menu-item bevat een link naar de handleiding.
Hub-balk: in de Hub-balk is het Hub-menu terug te vinden, evenals notificaties via Ons Notificaties. Ook is hier informatie over het account van de gebruiker terug te vinden.
Voordat je kunt starten met medicatiecontroles uitvoeren, moet je enkele stappen doorlopen.
Je kunt je aanmelden voor twee soorten medicatiecontrole:
Persoonlijke medicatiecontroles via de browser: gebruikers die op deze manier ingelogd zijn, ontvangen alleen medicatiecontroles die specifiek naar hen toegestuurd zijn.
Medicatiecontroles voor de zorgcentrale via de browser: gebruikers die op deze manier ingelogd zijn, ontvangen al zorgcentrale-team alle verzoeken die naar de zorgcentrale gestuurd zijn gezamenlijk. Elke zorgcentrale-gebruiker kan een verzoek uit de lijst oppakken en afhandelen.
Gebruikers die een controleverzoek uitsturen, kunnen zien of het verzoek aan iemand persoonlijk is toegestuurd, of door een zorgcentrale. Op het moment dat iemand van een zorgcentrale een verzoek heeft opgepakt, ziet de verzender van het verzoek ook de naam van de controleur, naast de informatie dat het de zorgcentrale betreft.
Meld je aan via de knop Aanmelden.
Kies voor Persoonlijk.
Geef aan tot wanneer je beschikbaar bent.
Geef daarbij ook aan voor wat voor soort verzoeken je beschikbaar bent.
Om jezelf af te melden, klik op 'Afmelden'.
Kies voor Zorgcentrale.
Geef het tijdstip aan tot wanneer de zorgcentrale beschikbaar moet zijn en klik op Bevestigen. Als het zorgcentraleteam al op beschikbaar staat als een gebruiker inlogt, ziet de gebruiker de actuele beschikbaarheid en kan deze aanpassen indien gewenst.
Het scherm toont nu bij de gegevens van de gebruiker de toevoeging 'Lid van een zorgcentrale'. Ook is hier te zien tot hoe laat de zorgcentrale open is. Bovendien is het aantal medewerkers te zien dat op dat moment ingelogd is in de webcentrale.
Om je af te melden, klik op Afmelden. Kies vervolgens of je je alleen zelf wil afmelden, of dat de gehele zorgcentrale afgemeld moet worden.
Je vindt de uit te voeren controles onder Wachtrij. Klik op een controleverzoek om het verzoek te openen en de details in te zien. Op het moment dat jij het verzoek opent, is deze niet meer te openen voor andere controleurs.
Een verzoek bestaat net als in de app uit één of meer fotos en uit de gegevens van de cliënt.
Een verzoek goedkeuren
Om goed te keuren: selecteer [groene vink]. Klik vervolgens op Kan toegediend worden om het resultaat te versturen.
Geen beslissing nemen bij een verzoek
Om aan te geven dat je geen beslissing kunt nemen, selecteer [oranje driehoek]. Geef vervolgens optioneel aan waarom je geen beslissing kunt nemen.
Een verzoek afkeuren
Om af te keuren, selecteer [rode handje]. Geef vervolgens aan wat er niet klopt en klik op [?] om deze reactie terug te sturen.
Overzicht
Jouw reeds uitgevoerde controles vind je terug onder 'Uitgevoerd'. Per uitgevoerde controle is hier informatie terug te vinden.
Details
Klik op een uitgevoerde controle om meer details van de controle in te zien:
over de cliënt
over de aanvrager
over de controle-aanmaakdatum
over het resultaat: (kan toegediend worden, geen oordeel geveld, kan niet toegediend worden)
Werk je binnen Ons Medicatiecontrole? Dan toont een tellertje bij 'Wachtrij' het aantal binnengekomen medicatieverzoeken.
Werk je in een ander tabblad of venster dan het tabblad of venster waar Ons Medicatiecontrole in geopend is? Dan informeert Ons Medicatiecontrole jouw via een handige notificatie in de browser over nieuw binnengekomen verzoeken. Zo kun je gemakkelijk doorwerken in andere applicaties en word je ook daar op tijd geattendeerd op nieuwe verzoeken. Deze notificatie verschijnt alleen als je in een ander tabblad of venster werkt dan waar Ons Medicatiecontrole in geopend is