Bedoelde je soms ?
Ben je op zoek naar meer informatie over Ons Medicatie voor apotheken? Raadpleeg dan de onderstaande lijst met een overzicht van alle handleidingen voor deze applicatie.
Ons Medicatie voor apotheken: overzichtshandleiding voor de apotheker
Ons Medicatie voor apotheken: toegang verkrijgen
Ons Medicatie voor apotheken: toedienschema's inzien voor Pharmacom-apotheken
Ons Medicatie voor apotheken: toedienschema's inzien voor niet-Pharmacom apotheken
Ons Medicatie voor apotheken: medewerkertoegang instellen
Ons Medicatie voor apotheken: contact
Ons Medicatie voor apotheken: instructies voor inloggen met de IRMA-app of je UZI-pas
Ons Medicatie voor apotheken: attributen verversen in de IRMA-app
Ons Medicatie voor apothekers helpt apothekers inzicht te krijgen in de toedienlijsten die digitaal naar zorgorganisaties verstuurd worden via Ons Medicatie. Raadpleeg Ons Medicatie voor meer informatie over Ons Medicatie voor zorgorganisaties.
In Ons Medicatie kunnen zorgmedewerkers vanaf de toedienlijst herhaalbestellingen plaatsen voor los geleverde medicatie. Deze bestellingen komen binnen in de receptenbuffer van het apotheeksysteem. Dit is alleen mogelijk voor systemen die Edifact-berichten via het E-Zorgnetwerk kunnen ontvangen.
Als apotheker heb je zelf regie over het plaatsen van herhaalbestellingen door de zorg. Door de onderstaande stappen door te lopen kun je de functionaliteit aanzetten voor de zorgmedewerkers. Standaard staat deze uit.
Bestellingen worden als Edifact-bericht via het E-Zorgnetwerk verstuurd. Daarom is het nodig om als eerste het E-Zorgadres van de apotheek door te geven. Dit kan via het menu rechtsboven in het scherm dat je als eerste ziet na het inloggen.
Dit menu is alleen zichtbaar voor apothekers die inloggen op basis van de persoonlijke AGB-code. Apotheekmedewerkers die inloggen op basis van e-mailadres, hebben niet de mogelijkheid om instellingen van de apotheek te beheren.
Voer nu het E-Zorgadres van de apotheek in en druk op Opslaan. Als dit adres al ingevuld is, controleer dan of dit het juiste E-Zorgadres is voor het ontvangen van receptberichten via Edifact.
Open het toedienschema van een (fictieve) patiënt om een herhaalbestelling te testen.
Deze patiënt moet ook bekend zijn in het dossier van de zorgorganisatie waarmee wordt samengewerkt en in dat dossier moet ook een adres zijn opgegeven. Aanvullend moet de apotheek als enige zorgleverancier bij die patiënt zijn toegevoegd. Als de naam en geboortedatum niet zichtbaar zijn op het patiëntoverzicht, dan is de patiënt niet bekend in het dossier van die zorgorganisatie. Neem in dat geval contact met hen op.
Als niet aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, wordt er een generieke foutmelding weergegeven bij het aanvragen van de herhaalbestelling.
Open het menu dat bij elk geneesmiddel onder losse en 'zo-nodig'-medicatie staat en kies voor de actie Test herhaalbestelling.
Het is niet toegestaan om herhaalbestellingen voor opiaten te plaatsen of te testen.
Nu wordt er een venster weergegeven met een samenvatting van de herhaalbestelling. Ook kun je de urgentie aangeven. Dit komt overeen met de opties die zorgmedewerkers te zien krijgen.
Klik op Vraag aan om de herhaalbestelling aan te vragen.
Het kan even duren voordat de herhaalbestelling verzonden is. Het scherm sluit vanzelf, het is niet nodig om meermaals op de knop te klikken.
Linksonderin het scherm wordt de bevestiging van deze actie weergegeven. Je kunt nu het receptoverzicht in je apotheeksysteem openen om te controleren of de aanvraag op de juiste manier ontvangen is.
Als het goed is dan is de aanvraag nu binnengekomen in de receptbuffer van je apotheeksysteem. De stappen om de aanvraag te verwerken zijn afhankelijk van het systeem dat je gebruikt. Het is belangrijk om je te realiseren dat de verwerking anders is dan een regulier recept van een arts.
Verwerk de aanvraag voor een herhaalrecept door als eerste de juiste voorschrijver voor deze patiënt te kiezen.
Vink nu het fiatteerverzoek aan, zodat de voorschrijver goedkeuring kan geven voor het herhalen van deze medicatie.
Vul vervolgens de juiste dosering in. Deze kun je handmatig overnemen uit de aanvraag of opzoeken in Pharmacom.
De aanvraag is nu verwerkt.
Druk op de knop 'Print briefje' om de aanvraag af te drukken.
Verwerk de aanvraag volgens het normale proces (net zoals telefonische aanvragen).
Verwijder vervolgens deze receptregel uit de receptbuffer.
Als je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, en je de werking goed hebt getest, kun je de ontvangst van herhaalbestellingen inschakelen. Maak bij Herhaalbestellingen van zorgmedewerkers een keuze uit de drie opties. Afhankelijk van de gekozen optie, krijgt een gebruiker in Ons Medicatie te zien welke herhaalbestellingen je als apotheek accepteert.
Het is belangrijk om de voorgaande stappen periodiek en bij software-updates te herhalen om er zeker van te zijn dat bestellingen goed overkomen.
Bij het aanvragen van een herhaling hebben zorgmedewerkers twee opties voor het aangeven van de urgentie:
Bij volgende geplande levering: hiermee kan een apotheek nieuwe medicatie meeleveren met de volgende rolwissel.
Met spoed - morgen leveren: hiermee kan een medewerker een extra levering aanvragen.
We vragen zorgmedewerkers om rechtstreeks contact met de apotheek op te nemen indien medicatie dezelfde dag nog nodig is.
Zorgmedewerkers kunnen bij het plaatsen van een bestelling geen hoeveelheid in aantallen opgeven. Er wordt uitgegaan van een herhaling van de reguliere hoeveelheid waarbij de apotheker bepaalt welke hoeveelheid hierbij passend is.
Wanneer de te herhalen hoeveelheid anders is dan gebruikelijk, bijvoorbeeld door geplande opname in het ziekenhuis of tijdelijke afwezigheid, dan verzoeken we de zorgmedewerker om contact op te nemen met de apotheek.