Bedoelde je soms ?
Om te kunnen starten met Ons Medicatie zijn diverse acties en configuratiestappen benodigd. Denk aan het tot stand brengen van een koppeling met het apotheek-informatiesysteem en het inrichten van de functionaliteit in Ons. Ook is het verstandig om eerst een goede test-infrastructuur tot stand te brengen.
Doorloop samen met de apotheek en de leverancier van het apotheek-informatiesysteem de onderstaande acties om met Ons Medicatie te kunnen starten.
Wij raden aan om met behulp van de onderstaande stappen eerst een goede test-infrastructuur op te zetten in combinatie met een acceptatie-omgeving van het apotheek-informatiesysteem. Zijn de testresultaten goed? Dan kan Ons Medicatie opgezet worden voor gebruik in productie.
Algemene informatie over Ons Medicatie is te vinden in Toelichting op Ons Medicatie.
Informatie over algemene configuratie- en inrichtingsopties is te vinden in Ons Medicatie: algemene configuratie en inrichtingsopties
Informatie over navigatie en het gebruik van Ons Medicatie is te vinden in Ons Medicatie: gebruik.
Uitleg over de mogelijkheid om herhaalbestellingen in Ons Medicatie uit te sturen aan de apotheker is te vinden in: Ons Medicatie: Plaatsen van herhaalbestellingen
Ons Medicatie moet ingeschakeld worden op de Ons-omgeving.
Laat Ons Medicatie op een testomgeving activeren om de test-infrastructuur op te kunnen zetten met de acceptatie-omgeving van het apotheek-informatiesysteem.
Laat Ons Medicatie op een productieomgeving activeren om de applicatie op productie in gebruik te kunnen nemen.
Dit kan door de zorgorganisatie aangevraagd worden via een ticket bij Support.
Verzoek de apotheek om hun informatiesysteem-leverancier te vragen de koppeling met Nedap healthcare tot stand te brengen. De processen die de leveranciers hiervoor hanteren, verschillen per leverancier. Hieronder vind je informatie over het proces bij onder meer CGM en Pharmacom.
Apotheken die gebruik maken van CGM Apotheek, kunnen bij hun leverancier (CGM) een aanvraag indienen voor de koppeling met Nedap healthcare (zowel voor de test-infrastructuur als voor de uiteindelijke koppeling. Dit kan door een aanvraag voor deze koppeling te mailen naar: verkoop.nl@CGM.com.
Inrichting systeem CGM
In deze handleiding staat beschreven hoe de apotheek vervolgens het systeem van CGM op de juiste manier in kan richten ten behoeve van de koppeling.
Individuele apotheek
De apotheker die gebruik maakt van PharmaCom zal dit formulier ingevuld op moeten sturen naar: ons-medicatie@nedap.com. Belangrijk is dat zowel de AGB-code als de OC-Code van de aan te sluiten apotheek wordt ingediend bij Nedap via een Topdesk-ticket. Kies daarbij voor het formulier 'Ons Medicatie - Apotheek toev'.
Apotheekgroep
Indien er een groep samenwerkende apothekers in jullie regio is, kan deze groep ook voor alle samenwerkende apotheken de koppeling naar Nedap activeren. Dit kan door de deelnemende apotheken dit formulier in te laten vullen en de groep contact op te laten nemen met: maarten.botterhuis@nedap.com .
Volg de stappen uit deze handleiding. Hierin staat beschreven hoe de apotheek het systeem van APRO op de juiste manier in kan richten ten behoeve van de koppeling.
Volg de stappen uit deze handleiding. Hierin staat beschreven hoe de apotheek het systeem van Farmasys op de juiste manier in kan richten ten behoeve van de koppeling.
Volg de stappen uit deze handleiding. Hierin staat beschreven hoe de apotheek het systeem van VidiVici op de juiste manier in kan richten ten behoeve van de koppeling.
Maakt de apotheker gebruik van een andere leverancier? Laat de apotheek in dat geval contact opnemen met Nedap healthcare via maarten.botterhuis@nedap.com om de mogelijkheden voor koppelen te bespreken.
Om gebruik te kunnen maken van Ons Medicatie in de test-infrastructuur of in een productieomgeving moeten de juiste autorisaties ingericht zijn. Ook moeten cliëntgegevens op de juiste manier in Ons vastgelegd zijn. Uitleg over deze algemene inrichtingseisen is te vinden in Ons Medicatie: algemene configuratie en inrichtingsopties.
Is de functionaliteit geactiveerd, is de koppeling tot stand gebracht tussen de Ons-(test)omgeving en de (acceptatie)omgeving van het apotheek-informatiesysteem? Dan kan er getest worden.
Test de werking van de koppeling in een test-infrastructuur, aan de hand van de onderstaande vragen:
Test door zorgorganisatie
Komt de client door?
Levert de apotheek toedienlijsten aan voor deze client?
Test door apotheker
Testinformatie voor de apotheek is te vinden in deze FAQ.
Is de test in de testomgevingen succesvol? Dan kan de koppeling ook in productie getest worden. Het testen van de koppeling in een productieomgeving kan het beste gedaan worden op basis van een fictieve cliënt. Dit kan pas op het moment dat de apotheek de koppeling in zijn eigen omgeving actief heeft en na uitvoering van onderstaande stappen (gezamenlijk door apotheek en zorgorganisatie):
Apotheek plaatst fictieve cliënten in de juiste distributiegroep.
Apotheek communiceert test-BSNs van fictieve cliënten naar zorgorganisatie.
De zorgorganisatie maakt cliënten aan in de productieomgeving met betreffende test-BSNs.
De apotheker wordt vastgelegd onder Externe Zorgleveranciers bij de cliënt Apotheek maakt een fictieve toedienlijst.
Deze exporteert de apotheker naar Nedap via de koppeling en diegene maakt een fysieke uitdraai en deelt deze met de zorgorganisatie.
Onderzoek samen met de apotheker of de informatie in de toedienlijst overeenkomt met de informatie die de apotheker aanlevert. De zorgorganisatie controleert of de digitale toedienlijst hetzelfde is als de fysieke.
Apotheken zullen in de regel geen eigen acceptatieomgeving hebben. Om toch te kunnen testen, en voor algemene test- of trainingsdoeleinden is het ook mogelijk om een fictieve apotheek in te richten. Uitleg hierover is te vinden in deze handleiding Ons Medicatie: configuratie en inrichtingsopties.
Zijn de testen in test- en productie succesvol gebleken? Dan kan de organisatie starten met het gebruik van Ons Medicatie.