Bedoelde je soms ?
Overzicht van alle handleidingen over Ons Autorisatie
Opzet en algemene uitleg: Ons Autorisatie: toelichting
Configureren: Configuratie en instellingen rondom Ons Autorisatie.
Gebruik: Het gebruik van Ons Autorisatie en Audits. Deze handleiding bevat een overzicht van links naar diverse specifieke gebruikshandleidingen. Direct naar een van deze handleidingen navigeren? Klik dan op een van de onderstaande links:
Autorisaties van individuele gebruikers inzien en beheren
Autorisaties van meerdere gebruikers in bulk beheren
Handmatige rollen beheren
De inhoud van taken en rechten bekijken
Escaleren: configuratie, gebruik en inzage
Het escalatielog: inzage in uitgevoerde escalaties
Audits in Ons Autorisatie
Taak: Rollen beheren
Informatie over de specifieke rechten die onder deze taken vallen, is te vinden in Ons Autorisatie zelf.
Er bestaan handmatige en automatische rollen. Meer informatie over deze verschillende rollen is te vinden in Toelichting op Ons Autorisatie.
Anders dan bij handmatige rollen, is het ingestelde bereik niet op automatische rollen van toepassing.
Automatische rollen worden soms ook wel standaardrollen genoemd.
Momenteel bestaan er twee soorten automatische rollen, die elk in verschillende situaties toegekend worden:
Cliënt-medewerker-relatierollen: voor ieder client-medewerker-relatietype kan binnen Ons Autorisatie een automatische rol worden opgesteld, bijvoorbeeld een rol op basis van de relatie Fysiotherapeut of Eerst Verantwoordelijk Verpleegkundige. De rol wordt in dat geval automatisch toegekend aan alle gebruikers waar sprake is van dit relatietype met een of meer cliënten.
Standaardrollen: er kan een bepaalde basisset van rechten gelden, die voor alle gebruikers vereist is. Denk bijvoorbeeld aan rollen rondom de toegang tot het Medewerkerportaal, tijd registreren of het inzien van minimale cliëntgegevens. Rollen die als standaardrol aangemaakt zijn, worden automatisch aan alle gebruikersaccounts toegevoegd.
Automatische rollen en het locatiegram
Automatisch toegekende rollen kunnen ervoor zorgen dat de aan de gebruiker getoonde cliëntlocaties in het locatiegram veranderen. Meer informatie hierover vind je in Toelichting op Ons Autorisatie.
Automatische rollen zijn terug te vinden onder het tabblad Rollen Automatische rollen .
In dit tabblad zijn twee soorten automatische rollen terug te vinden:
Cliënt-medewerkerrelatierollen: het tabblad 'Cliënt-medewerkerrelatierollen' toont de rollen die op grond van een actuele cliënt-medewerkerrelatie automatisch aan bepaalde gebruikers toegekend worden. Het bereik van deze rollen beperkt zich tot de cliënt waar de gebruiker het vereiste relatietype mee heeft. Bij deze automatische rollen is te zien bij welk relatietype de rol automatisch toegekend wordt, hoeveel taken eronder vallen en of en sinds wanneer de rol actief staat. Cliënt-medewerkerrelatierollen kunnen ingezien, aangepast, gearchiveerd en verwijderd worden, maar het is niet mogelijk om deze rollen te kopiëren.
Standaardrollen: het tabblad 'Standaardrollen' toont de rollen die automatisch voor alle gebruikers gelden. Bij de standaardrollen is te zien of en sinds wanneer de rol actief is en hoeveel taken eraan toegekend zijn. Deze automatische rollen kunnen ingezien, aangepast, gekopieerd, gearchiveerd en verwijderd worden.
Een nieuwe cliënt-medewerkerrelatierol is binnen Automatische rollen aan te maken via het tabblad 'Cliënt-medewerkerrelatierollen' -> Knop 'Cliënt-medewerkerrelatierol toevoegen'.
Een nieuwe standaardrol is binnen Automatische rollen aan te maken via het tabblad 'Standaardrollen' -> Knop 'Standaardrol toevoegen'.
Vervolgens zijn de gegevens over de rol in te voeren. Bij de client-medewerkerrelatierol is het relatietype in te geven. Dit invulveld is vanzelfsprekend niet aanwezig bij het aanmaken van een nieuwe automatische rol van het type 'Standaard rol'. Beschikbare taken zijn eenvoudig via een groen plusje toe te voegen aan de rol, waarmee ze onder 'Toegevoegde taken' worden gezet. Sla tot slot alle gegevens op via de knop 'Opslaan'.
Door in het overzichtsscherm met alle automatische rollen te klikken op de naam van de automatische rol, verschijnt een nieuwe pagina met detailinformatie en opties om de rol aan te passen.
Opties per rol
Per rol zijn toegevoegde en nog toe te voegen (beschikbare) taken in te zien.
Via het kruisje en het plusje zijn de taken hier respectievelijk te verwijderen of toe te voegen.
Ook kan de geldigheid van de rol aangepast worden. Rollen die voorzien zijn van een einddatum, worden vanaf het ingaan van de einddatum niet meer toegekend aan gebruikers, maar blijven wel zichtbaar in het overzicht van aangemaakte rollen.
Bij cliënt-medewerkerrelatierollen kan bovendien het relatietype aangepast worden. Klik op 'Opslaan' om alle aanpassingen definitief door te voeren.
Via een mouse-over in het overzichtsscherm met alle automatische rollen zijn bij de standaardrollen de opties 'Kopieer' en 'Verwijder' naar voren te brengen. Bij cliënt-medewerkerrelatierollen is alleen de optie 'Verwijder' naar voren te brengen.
Kopiëren
Bij een kopie wordt er een nieuwe rol aangemaakt, die alle gegevens bevat van de oude rol. Deze gegevens kunnen aangepast en vervolgens opgeslagen worden, waarmee de nieuwe rol - met eventueel elementen van de oude rol - in gebruik genomen kan worden.
Verwijderen
Wordt een rol hier verwijderd, dan wordt de rol verplaatst naar het tabblad 'Verwijderde rollen'. De rol is vanaf dan niet meer toe te kennen aan gebruikers. Verwijderde rollen kunnen hersteld worden. Daarbij is het mogelijk om de details van de taak eerst nog aan te passen door op de naam van de rol te klikken. Ook kunnen rollen definitief verwijderd worden, waarmee ze volledig uit het systeem verdwijnen
De knop 'Verwijder' verwijdert de rol ook als deze nog toegekend is aan medewerkers.