Bedoelde je soms ?
Met deze handeling worden gegevens van de database van de productieomgeving gekopieerd naar de testomgeving. Dit betreft ook configuratie die in bijvoorbeeld Ons Administratie gedaan is. Verderop in de handleiding kan je daar meer over lezen.
Om een kopie van de database te maken is een van de volgende taken nodig:
Taak: Applicatiebeheer
Taak: Applicatie instellingen beheren
De volledige databases van Ons Administratie en Ons Planning worden overgezet. Het is niet mogelijk om een subset van deze data te kopiëren (bijvoorbeeld alleen medewerkergegevens, of dossiergegevens). Ook is het niet mogelijk om alleen Ons Administratie te kopiëren, zonder Ons Planning, of andersom. Dit heeft te maken met het feit dat diverse gegevens in Ons Administratie en Ons Planning met elkaar geïntegreerd zijn. Het niet kopiëren van 1 van de 2 applicaties houdt in dat er grote verschillen (en foutmeldingen) kunnen ontstaan in Ons Planning of Ons Administratie. Ongeveer elke 6 uur wordt een backup gemaakt van de databases. Bij het maken van een kopie wordt de meest recente database-backup gekopieerd. Het kan dus voorkomen dat gegevens van 6 uur geleden worden gekopieerd. Het is niet automatisch te zien wat het tijdstip van de gemaakte backup is.
De databases van Ons Administratie en Ons Planning worden gekopieerd. Ter verduidelijking onderstaand een overzicht van de gegevens die standaard gekopieerd worden.
Wordt wel gekopieerd:
Alle gegevens uit Ons Administratie (met uitzondering van onderstaande gegevens)
Alle gegevens uit Ons Planning
Alle gegevens uit de slices (met uitzondering van Ons Financieel Dashboard)
Wordt niet gekopieerd:
Factuur- en briefsjablonen
Gegevens uit het Medewerkerportaal
Documenten van de cliënt
Exportbestanden van alle exports
EVS (medicatie voorschijven) -instellingen
Instellingen voor TouchPro testtelefoon
VeCoZo Berichtenbox
SBV-Z (BSN) controle
VeCoZo (COV) controle
Logo-instellingen
SSO-instellingen
Labresultaten
Indien het wenselijk is dat EVS-instellingen of de instellingen voor de TouchPro testtelefoon opnieuw dienen te worden geconfigureerd, geef dit dan bij support aan. Het kopieëren van opgeslagen bestanden (factuusjablonen, documenten bij cliënten) is helaas niet mogelijk.
Bij het maken van de kopie wordt de versie geïnstalleerd die op dat moment ook is geïnstalleerd op de productieomgeving. Per softwareversie kunnen namelijk aanpassingen gelden in de structuur van de database. En om de data overeen te laten komen met de juiste databasestructuur, zal deze versie gelijk zijn.
Het is wel mogelijk om, nadat de kopie is uitgevoerd, een update uit te voeren. Dat is middels een ticket aan te vragen.
Een kopie is 1x per 8 uur, per testomgeving uit te voeren. De reden hiervoor is dat als meerdere kopieën tegelijkertijd gestart zouden worden, deze in een onnodig lange wachtrij zouden komen. Indien er sprake is van meerdere testomgevingen, dan kan zowel voor testomgeving 1 als testomgeving 2 tegelijkertijd een kopie gestart worden. De kopie moet wel per omgeving gestart te worden. Omdat de 8 uurs-limiet per testomgeving geldt, hoeft dus niet gewacht te worden totdat de kopie van de eerste testomgeving gereed is, alvorens een kopie te kunnen starten voor de tweede testomgeving.
Hoe lang een kopie duurt, is afhankelijk van de grootte van de database. In de praktijk houdt het in dat een kopie tussen de 15 minuten en 8 uur kan duren. De kopie wordt pas gestart zodra er geen wachtrij is met andere taken van andere omgevingen. Alle kopieën en updates worden per server in een wachtrij geplaatst. Pas zodra voorgaande taken op dezelfde server zijn uitgevoerd wordt de kopie gestart. De wachtrij is niet inzichtelijk voor u als klant. Omdat bij het uitvoeren van een kopie er in feite vier stappen plaatsvinden (omgeving uitschakelen, data kopiëren, omgeving updaten, omgeving starten) zal tijdens het uitvoeren van de kopie de omgeving niet te benaderen zijn. Dus indien de omgeving niet te benaderen is wordt de kopie uitgevoerd. De kopie wordt 5 minuten nadat op de knop is geklikt gestart. Direct na het klikken op de knop zal de omgeving dus nog tenminste 5 minuten online zijn. Als de omgeving nog langer online is, zal dat komen doordat er eerdere taken (bijvoorbeeld door kopieën van andere klanten) eerst uitgevoerd worden.
Elke dinsdagmiddag vanaf 12:00 uur is er geen kopie te starten. Dit heeft te maken met het feit dat versieupdates elke dinsdagavond uitgevoerd worden. Bij het inplannen van zowel kopieën als updates, worden deze in wachtrijen geplaatst. Bij veel taken loopt de wachtrij op, met de kans dat updates niet op het geplande tijdstip worden uitgevoerd. Indien er kopieën zijn gestart die mogelijk nadelige gevolgen hebben voor het schema waarin de updates worden uitgevoerd, dan zullen wij de kopie annuleren.
Ga in de testomgeving waar de gegevens naartoe gekopieerd dienen te worden naar Beheer Instellingen Slices . Op deze plek kunnen naast releasenotes van slices, ook de databases van de applicaties Ons Administratie en Ons Planning beheerd worden.
Door te klikken op Vervang database wordt er een nieuwe pagina geopend.
Het kan zijn dat de knop Vervang database niet aanwezig is. Dit komt omdat je je dan bevindt in een productieomgeving. Ga in dat geval naar de testomgeving waar je de kopie naartoe wilt kopiëren.
Staat er dat het komende aantal uur het vervangen van de database is geblokkeerd? In dit geval is er een recente kopie gestart. Om onnodig gebruik van deze functionaliteit te beperken is deze maatregel aanwezig.
Een melding met specifieke uitleg wordt getoond. Lees deze goed door. Door te klikken op de knop Vervang database wordt de kopie gestart.
Je keert terug naar het overzichtsscherm. Hier is te zien dat je niet direct opnieuw een kopie kan starten, maar dat dit over 8 uur pas weer kan. Hierdoor is te zien dat er recentelijk een kopie gestart is.