Bedoelde je soms ?
Een externe koppeling zorgt voor uitwisseling van gegevens tussen Nedap Ons en een externe partij. We bieden verschillende manieren voor het uitwisselen van gegevens:
Op basis van Ons API.
Op basis van XML-bestanden.
Deze handleiding gaat over koppelingen die lopen via Ons API. Ben je benieuwd naar informatie over koppelingen via XML, zie dan: Gegevens importeren via XML-bestanden.
Voor het aanvragen van bestaande goedgekeurde koppelingen moeten de volgende stappen worden doorlopen:
Flowchart Van dit proces is ook een flowchart beschikbaar. Download als PDF
Van dit proces is ook een flowchart beschikbaar. Download als PDF
Neem contact op met de externe softwareleverancier. Zij moeten het technische deel van de koppelingsaanvraag bij Nedap indienen. Geef aan de externe softwareleverancier de volgende gegevens door:
Klantcode van de Ons-omgeving. Deze vind je via Beheer Instellingen Overige instellingen Zorginstellinggegevens .
Contactpersoon van jouw organisatie. Dit moet een persoon zijn die tickets in kan dienen via TOPdesk.
De externe softwareleverancier neemt vervolgens contact op met Nedap via een ticket in TOPdesk, de contactpersoon van jouw organisatie wordt daaraan toegevoegd.
De zorgorganisatie moet in het TOPdesk-ticket toestemming geven voor de koppeling.
Nedap controleert de aanvraag en stuurt een ondertekend certificaat via het ticket naar de externe softwareleverancier en zorgorganisatie.
De externe softwareleverancier kan met dit certificaat de koppeling tot stand brengen.
Het certificaat is slechts één jaar geldig en moet jaarlijks vernieuwd worden. Dit moet door de externe leverancier worden aangegeven.
Iedere zorgaanbieder heeft een eigen applicatielandschap. Wil je koppelen met Ons, maar staat jullie applicatie nog niet tussen de bestaande koppelingen? Vraag dan je leverancier om een koppeling met Ons te maken. Het is voor alle leveranciers van applicaties mogelijk om een koppeling met Nedap Ons op te zetten. Kijk voor meer informatie over het ontwikkelen van een koppeling op www.ons-api.nl.
Wij bieden daarnaast ook een mogelijkheid om gegevens te importeren via XML-importbestanden. Het kan zijn dat een leverancier geen koppeling op basis van de Ons-API heeft, maar wel via de XML-import. Zie voor meer informatie: Gegevens importeren via XML-bestanden
Vaak heeft een externe partij software ontwikkeld, gerelateerd aan het zorgproces en bestaat de behoefte om gegevens tussen het externe pakket en Nedap Ons uit te wisselen. Om deze automatisering mogelijk te maken bieden wij een API aan; een interfacebeschrijving om gegevens uit te wisselen met Nedap Ons. De externe partij kan op basis daarvan een gegevenskoppeling ontwikkelen en tot stand brengen. De API stelt de externe partij in staat om informatie op te halen, te versturen, of te updaten. Nedap verstuurt dus geen gegevens en ontwikkelt ook geen koppeling, maar biedt de mogelijkheid voor externe partijen om dit te doen.
Het kan gebeuren dat het niet lukt om een koppeling tot stand te brengen, of dat er fouten met de koppeling optreden. Hieraan kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Een aantal voorbeelden zijn:
Gegevens komen niet over, waarin nog onderscheid bestaat tussen geen enkel gegeven, of een deel van de gegevens.
Het certificaat is niet aangevraagd, of is verlopen en moet aangevraagd of vernieuwd worden.
Een oudere versie van een koppeling wordt gebruikt.
Het is niet goed mogelijk om bij voorbaat de exacte oorzaak te achterhalen, des te meer omdat vaak blijkt dat deze niet, of niet uitsluitend, bij Nedap ligt. Om zo goed als mogelijk onze klanten te kunnen helpen, raden we onze klanten daarom aan om eerst contact te zoeken met de externe partij die de koppeling heeft ontwikkeld en onderhoudt. De externe partij kan dan een aantal zaken controleren en vervolgens contact opnemen met Nedap. Ook vragen over de inhoud van de koppeling, zoals ''Hoe werkt bepaalde functionaliteit in softwarepakket x?'' kunnen het beste gesteld worden aan de externe partij.
Onderstaand de lijst met bestaande koppelingen:
Handleiding: Inrichting medewerkers koppeling Datacare
SecuForm is een webapplicatie die online inschrijven veilig en eenvoudig mogelijk maakt. Dé tool voor zorginstellingen die gebruik maken van Ons Administratie van Nedap en een laagdrempelig inschrijfformulier op hun website willen. De applicatie maakt geen gebruik van een e-mailformulier, maar stuurt de ingevulde gegevens direct door naar Ons Administratie van Nedap Healthcare.
De volgende ELS entiteiten spelen een rol in deze synchronisatie:
De zorgvrager zelf, ook wel cliënt genoemd.
Het toegewezen ZZP van de zorgvrager.
De zorgkamer en -afdeling: de kamer en de afdeling waar de zorgvrager verzorgd wordt.
De zorglocatie: het pand waar de zorgvrager verzorgd wordt.
De vertegenwoordigers van de zorgvrager: bekenden van de zorgvrager (de contactpersonen).
De zorgorganisatie: de organisatie die de zorgvrager verzorgt.
ZZP-tarief zal niet uit Nedap Ons gehaald worden.
De koppeling werkt als volgt:
Alle zorgvragers van een organisatie worden dagelijks opgehaald uit Ons. Er moet dus een organisatie gespecificeerd worden binnen Ons.
De volledige naam, geslacht en geboortenaam van de zorgvragers wordt gelezen.
Van de zorgvragers worden kamer, afdeling en locatie gelezen.
Van de zorgvragers worden de vertegenwoordigers gelezen.
Handleiding: Mtel handleiding
Handleiding Ysis: Koppeling Ons - Ysis (Gerimedica)
Deze koppeling bestaat uit een API koppeling, alsook een SSO-koppeling. Zie ook Beschikbare externe Single Sign-On-koppelingen
Het doel van deze koppeling is om de gerealiseerde dan wel gefiatteerde uren in Nedap Ons te importeren als gerealiseerde diensten.
Vanuit de client van ORTEC WS kan een aanvraag worden gestart voor een periode van 1 of meerdere dagen. Optioneel kan dit proces ook geautomatiseerd worden. Op de achtergrond wordt elke 5 minuten gekeken of er een aanvraag is gedaan. In een aantal stappen worden gegevens opgevraagd via de API van Nedap Ons. Zodra de gegevens ontvangen zijn, worden deze gecombineerd, getransformeerd en in ORTEC WS geïmporteerd.
Indien er voor een medewerker al een dienst bestaat, dan zal er een realisatie worden doorgevoerd op basis van de ontvangen informatie. Afhankelijk van de gekozen instelling vervangt deze realisatie in het geheel de bestaande dienst, of worden de gerealiseerde activiteiten toegevoegd aan de bestaande dienst.
Indien de klant gebruik maakt van de module OMR voor de reiskostenberekening, dan kan ingesteld worden dat ook cliëntgegevens van Nedap Ons worden opgevraagd, om zo de reislocaties te bepalen. Aan de kant van ORTEC WS worden geen cliëntgegevens vastgelegd, maar een adres is vaak wel te herleiden tot een persoon. De klant dient ervoor te zorgen dat deze gegevens conform de geldende wetgeving worden gebruikt en worden afgeschermd.
Voor de verwerking in ORTEC WS is het niet van belang om in detail het geleverde zorgproduct vast te leggen. In de filters aan de kant van de API van Nedap Ons, kan de klant bepalen welk detailniveau ORTEC WS ontvangt en welke gegevens niet gekoppeld hoeven te worden.
De applicatie maakt het als middleware mogelijk om via het display van multifunctional printers (merkonafhankelijk) en geautoriseerd documenten in de dossiers van cliënten binnen Nedap te scannen.
Biedt de mogelijkheid om Sensara Lifestyle notificaties te delen met de gebruikers van het ONS systeem.
Importeren van cliëntgegevens t.b.v. het registreren van niet-zorg gerelateerde diensten en bestedingen. Via profielen van cliënten wordt bepaald of en zo ja tegen welke tarieven deze diensten en bestedingen worden doorbelast.
Door het structureren en automatiseren van het user account beheer in ONS hebben de medewerkers toegang tot de juiste informatie in ONS. Voordelen voor de zorg: 1) medewerkers hebben op tijd de juiste toegang en kunnen zich volledig richten op de zorg; 2) functioneel applicatie beheerders worden ontlast waardoor andere werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd en kosten bespaard worden; 3) de zorgorganisatie voldoet aan de wet- en regelgeving (GDPR, AVG, NEN, HKZ, etc.) op het gebied van toegangsbeheer (medewerkers hebben aantoonbaar de juiste rechten en accounts blijven niet openstaan als een medewerker uitdienst is).
Vivia t.b.v. Edifact, samenwerken.it, Zorgmail.