resultaten voor '{{ lastSearched }}'

Bedoelde je soms ?

Bedoelde je soms ?

Geen resultaten gevonden.
Veilig inloggen in Ons: informatie voor gebruikers

Veilig inloggen in Ons: informatie voor gebruikers

In deze handleiding leggen we uit hoe je een Ons account krijgt, hoe je daar veilig mee om kunt gaan en geven we tips op het gebied van veilig internetten en probleemoplossing.

Inloggen met jouw account

Om in Ons-webapplicaties te kunnen werken, log je in met behulp van jouw Ons-account, bestaande uit een gebruikersnaam, wachtwoord en 2FA. Dit kan op verschillende manieren:

  • Via jouw Ons-account: hiermee log je met jouw account in in Ons-applicaties.

  • Via SSO: hiermee kun je met één inlogactie inloggen in meerdere applicaties die jij voor jouw werk nodig hebt.

Voor mobiele apps geldt dat er ingelogd moet worden met behulp van een Pincode of via biometrische verificatie.

Meer uitleg over veilig inloggen in Ons-webapplicaties lees je hieronder.

Tips: Veilig gebruik maken van Ons

In Ons staan heel persoonlijke, privacygevoelige zorggegevens. Denk aan medische gegevens, algemene gezondheidsgegevens en persoonsgegevens. Als zorgmedewerker heb jij de belangrijke taak om zorgvuldig en verantwoordelijk met deze gegevens om te gaan. Onzorgvuldigheid kan grote gevolgen hebben! De onderstaande tips helpen jou om veilig en verantwoordelijk om te gaan met jouw Ons-account. Deel deze tips gerust met jouw collega's en bekenden.

Controleer de inlog-URL: [organisatienaam].startmetons.nl

Log je in in Ons? Het inlogscherm voor onze applicaties kent de vaste adres-opzet [organisatienaam].startmetons.nl . Zie je een andere opzet, die bijvoorbeeld eindigt op een andere extensie (bijvoorbeeld .com in plaats van .nl)? Wees dan alert en controleer alle informatie en linkjes goed voordat je je gegevens zomaar invoert.

Bescherm jezelf tegen hackers

/topic-images/Laat%20je%20niet%20hack%20maken_1752.png

De website Laat je niet hack maken maken geeft op een begrijpelijke manier veel tips waarmee je jouw online activeiten kunt beschermen tegen hackers. Kijk welke tips je kunt toepassen en maak het hackers hiermee zo lastig mogelijk.

Gehackte inloggevens? Neem de waarschuwing van browsers en webtools ter harte

Veel webtools en browsers geven een waarschuwing als zij detecteren dat een gebruiker inloggegevens invoert die bij een hack betrokken zijn. Deze melding betekent niet dat de website die je benadert, gehackt is. Wel is het een vorm van dienstverlening die jou als gebruiker helpt om veilig met jouw inloggegevens om te gaan. Doorgaans bevatten deze waarschuwingen het advies om jouw inloggegevens meteen te wijzigen:

/topic-images/2022-03-31%2013_03_12-wachtwoord%20datalek%20safari%20-%20Google%20Zoeken_1754.png

Veilig internetten: algemene tips

/topic-images/veilig%20internetten_1753.png

Ben je op zoek naar algemene tips rondom veilig internetten? Bekijk dan de tips van de Rijksoverheid of lees de tips op Veiliginternetten.nl .

Veilig werken met mobiele apps

De mobiele apps van Nedap zijn op verschillende manieren beveiligd, waardoor de data die met de apps toegankelijk is, beschermd wordt tegen onrechtmatige inzage of gebruik.Informatie en handige tips, bijvoorbeeld wat te doen bij het verliezen van jouw mobiele app of tablet, lees je in Veilig werken met mobiele apps.

Het Ons-account: wachtwoord aanmaken en aanpassen

Aanmaak en ontvangst account

Ben je nieuw in Ons? Dan maakt de applicatiebeheerder van de Ons-suite een account voor jou aan. Met dit account kun je inloggen in de Ons-applicaties waar jij voor geautoriseerd wordt. Het account bestaat uit:

  • Een gebruikersnaam

  • Een tijdelijk wachtwoord: Met dit wachtwoord kun jij éénmalig inloggen. Bij deze keer inloggen is het voor de medewerker verplicht om een nieuw wachtwoord aan te maken.

  • Een eventuele SSO-koppeling:

Ook wordt er een telefoonnummer van jou vastgelegd als authenticatienummer. Op dit nummer kun je authenticatie-SMS'jes ontvangen voor de vereiste 2-factor-authenticatie (2FA). Wij adviseren om voor 2FA de Ons Toegangscode-app te gebruiken. Je ontvangt de 2FA-code dan eenvoudig via de app en ontvangt alleen SMS'jes als back-up optie, als de Ons Toegangscode-app onbedoeld niet functioneert. Meer informatie vind je ondere het kopje Veiligheid: 2FA gebruiken hieronder.

De applicatiebeheerder informeert jou over de gebruikersnaam en het tijdelijke wachtwoord dat je toegekend hebt gekregen.

Wachtwoord aanpassen

Je kunt jouw wachtwoord op verschillende manieren aanpassen:

Via het inlogscherm in Ons

  1. Klik hier op Wachtwoord vergeten.

  2. Vul jouw gebruikersnaam of e-mailadres in.

  3. Je ontvangt vervolgens een e-mail met instructie om een nieuw wachtwoord in te stellen. Ontvang je geen e-mail? Neem dan contact op met jouw applicatiebeheerder.

Via Mijn instellingen in de hub-balk

  1. Klik in de Hub-balk op jouw gebruikersnaam.

  2. Klik op Mijn instellingen.

  3. Je komt in het onderdeel Mijn instellingen in Ons Medewerkerportaal

  4. Pas hier jouw wachtwoord aan en klik op Opslaan.

Neem bij het aanpassen van het wachtwoord de tips onder het kopje Tips: Veilig gebruik maken van Ons hierboven ter harte!

Have I Been Pwned-integratie

Deze integratie controleert of het e-mailadres en wachtwoord waarmee een medewerker probeert in te loggen, voorkomt in de databases van bij hun bekende hacks. Deze integratie waarschuwt gebruikers tijdens het inloggen dat hun wachtwoord in die database voorkomt. Daarbij krijgen ze dan meteen de optie om hun wachtwoord te wijzigen of alsnog in te loggen. De foutmelding die wordt weergegeven is: Oeps. Het wachtwoord dat je gebruikt is gevonden in een lijst van onveilige wachtwoorden.

Deze integratie werkt als volgt. Een gebruiker logt in bij de Ons-applicatie en het gehashte wachtwoord wordt gecontroleerd in de Have I Been Pwned-database:

  • Als het wachtwoord uniek is, geeft de API een 0 terug en wordt de bovenstaande melding niet getoond.

  • Als het wachtwoord niet uniek is, maar tussen de 0 en 100 keer in de database wordt gevonden, leggen wij dat vast in de audits, maar laten we de gebruiker niet bovenstaande melding zien.

  • Als het wachtwoord niet uniek is en boven de 100 keer in de database wordt gevonden, wordt bovenstaande melding weergegeven.

/topic-images/HaveIBeenPwned_1828.jpg

Veiligheid: 2FA gebruiken

Bij het inloggen in Ons is twee-factor-authenticatie vereist. Daarbij moet jij als gebruiker naast een gebruikersnaam en wachtwoord, een aanvullende authenticatiecode invoeren om in te kunnen loggen. Wij adviseren hiervoor gebruik te maken van de Ons Toegangscode app: Deze app werkt zowel off- als online. Als back-up optie kan er altijd een code ontvangen worden per SMS, op het telefoonnummer dat door de applicatiebeheerder in jouw personalia als authenticatienummer is ingevoerd.

De Ons Toegangscode-app installeren en gebruiken

Raadpleeg Ons Toegangscode-app: toelichting, configuratie en gebruik voor een instructie over het gebruik van de Ons Toegangscode-app.

Inloggen met een Ons Account of via SSO

Inloggen in Ons via een Ons account

  1. Ga naar de URL van jouw Ons-applicatie. Het onderstaande inlogscherm verschijnt.

    /topic-images/inlogscherm_1751.png
  2. Vul jouw gebruikersnaam in, voer jouw wachtwoord in en klik op Aanmelden.

  3. Geef vervolgens de toegangscode in uit jouw Ons Toegangscode-app.

    /topic-images/inlogscherm%203_1750.png

Beschik je niet over de Ons Toegangscode-app? Dan ontvang je een SMS'je op het mobiele nummer dat als authenticatienummer is ingesteld in jouw personalia in Ons.

Inloggen in Ons via SSO

Het inloggen via SSO kan op verschillende manieren ingericht zijn door jouw zorgorganisatie. Raadpleeg Ons SSO: inloggen en gebruiken voor uitleg over de verschillende inlogvarianten via SSO

Automatische vergrendeling na inactiviteit

Ben je ingelogd en een tijdje niet actief geweest in een Ons-applicatie? Dan wordt jouw gebruikerssessie na een bepaalde tijd beëindigd en jouw inlog vergrendeld. Je moet dan opnieuw inloggen om weer toegang te krijgen en een nieuwe gebruikssessie te starten. Meer informatie vind je in Ben je er nog? Actieve sessies, automatische vergrendeling en 'ik ben er nog'?

FAQ: oplossingen voor problemen bij het inloggen in Ons

Het kan altijd een keer gebeuren dat je niet kunt inloggen in Ons. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een overzicht van veelvoorkomende oorzaken vind je in Problemen met inloggen in Ons oplossen.